Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 23 Augusti 2011, 05:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01
Både Kanal 5 och TV3 väljer Youtube.se för lanseringen av sina stora tv-premiärer. ”Det är en tydlig trend att nöjesaktörerna hittar hit”, säger Jeanna Rutherhill på Youtube.
I går ägde Kanal 5 Youtubes förstasida hela dygnet inför gårdagskvällens premiär av Filip & Fredriks ”Breaking News”.
I dag är det TV3:s tur att dominera Youtube.se, med reklam inför starten av storsatsningen ”True Talent” ikväll.
– Vi ser en trend att allt fler underhållningskunder väljer Youtube.se, speciellt förstasidan, i sin marknadsföring, säger Jeanna Rutherhill, affärsområdesansvarig för underhållningsbranschen på Youtube i Sverige.
Förutom tv-kanaler, har Youtube.se blivit en populärare reklamkanal inför biopremiärer.
– Det är en utveckling vi har sett länge i USA och Storbritannien och som nu också kommit till Sverige, säger Jeanna Rutherhill.
I Youtubes ”masthead”-format är annonsören ensam om utrymmet på Youtube.se i 24 timmar. Förstasidan har en miljon unika besökare per dag.
– Det är ett bra sätt att nå många snabbt, som vid en tv-premiär. Många tror att vi mest har unga besökare, men vi har en räckvidd på 64 procent, säger Peter Nordlöv, försäljningschef på Youtube i Sverige.
Kristin Djerf