Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Tv-marknaden slår omsättningsrekord – trots minskade reklamintänkter

Publicerad: 10 April 2015, 08:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

Den sammantagna svenska tv-marknaden slog ett nytt omsättningsrekord under 2014, men det är inte de svenska tv-aktörerna som står för tillväxten. Detta enligt en rapport från Mediavision.


Totalt omsattes drygt 21 miljarder kronor på den svenska tv-marknaden 2014, vilket är en ökning på fem procent jämfört med 2013. Enligt Mediavisions branschrapport över den svenska tv-marknaden är det dock inte längre de svenska tv-aktörerna som ligger bakom tillväxten.

Eftersom svenskarna har minskat sitt traditionella tv-tittande med fyra procent sedan 2013 har de svenska tv-kanalerna också tappat intäkter på reklammarknaden. Betal-tv-aktörerna visar en mycket svag tillväxt och tappar abonnenter för andra året i rad.

Den stora omsättningen beror snarare på internetdistribuerad tv som enligt Mediavision har ökat i snabb takt. Flera svenska aktörer har också sagt att de under 2015 kommer att utöka sina online-satsningar vilket väntas skärpa konkurrensen om tittarna.

– Det har endast varit en tidsfråga innan skiftet i konsumtionen av rörlig bild också skulle börja återspeglas i pengarna. Vi har sett denna utveckling för andra medier och tv kommer inte bli ett undantag, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Det är på onlinesidan tillväxten sker framöver och det är där nästa slag står. Det positiva är att marknaden som helhet växer och att konsumentintresset är fortsagt högt. Det är spännande tider på tv-marknaden nu.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.