Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag05.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Tv-marknaden ritas om – här är utmaningarna och möjligheterna

Publicerad: 19 april 2021, 06:23

Omvandlingen på tv-marknaden innebär stora förändringar för alla som verkar inom området rörlig bild.

Foto: Getty Images + Pixabay

Området för rörlig bild håller på att transformeras. Under Dagens Medias temavecka kring tv-marknadens omvandling har vi satt fokus på vad det här kommer att få för konsekvenser. Här hittar du samtliga artiklar.


Ämnen i artikeln:

Tv-marknadens omvandling

Under årets tredje temavecka fördjupar sig Dagens Media i tv-marknadens omvandling. Denna gång har Dagens Media försökt teckna en bild över vad det är som sker och varför samt vilka utmaningar respektive möjligheter det innebär. För att lyckas redogöra för det har vi pratat med de ledande beslutsfattarna, experterna och annonsörerna. Nedan hittar du alla artiklar vi har publicerat under veckan som gått.

Innehållskriget – så ska tv-husen driva in tittare
Innehållsutbudet på tv- och streamingmarknaden har aldrig varit större – och konkurrensen aldrig så tuff. Tv-husen om: ✓ innehållet som ska maxa tittandet ✓ strategin för att locka framtidens tittare ✓ linjärt vs digitalt.

Streamingmarknaden i Sverige mognar – kampen om att vara hushållens förstaval hårdnar
Ökningstakten i antalet nya hushåll som skaffar en streamingtjänst har mattats av. En mogen marknad ställer högre krav på att vara hushållens förstahandsval, men samtidigt uppger närmare 1 miljon hushåll att de sannolikt ska säga upp sin streamingtjänst. ✓ Allt viktigare att vara förstahandsvalet ✓ Så agerar C More och Discovery Plus ✓ Kampen mot lösenordsdelning

Tv-tittandet i år: Sjuan och TV6 tar andelar
Sjuan fortsätter att växa och är nu uppe och nosar på Kanal 5. Samtidigt gjorde handbollen att TV6 tog ett rejält kliv framåt i början av året. Dagens Media kartlägger hur tittandet på linjär-tv utvecklas.

Så blir tv-operatörernas roll på framtidens streamingmarknad
Vilken roll ska tv-operatörerna ha i framtidens medielandskap när konkurrensen på innehållsmarknaden ökar? Dagens Media har pratat med fyra experter på området för att kartlägga utvecklingen.

Här är de stora sporträttigheterna – och så ser trenderna ut på marknaden
Var ligger de stora tv-sporträttigheterna i dag – och hur ser prisbilden, kontraktslängder och annonsmarknaden ut på området? Dagens Media har pratat med företrädare för TV4/C More, Discovery Sverige och mediebyrån PHD för att reda ut.

AVOD-tittandet: Expressen passerar Nent – som tappar rejält
Redan 2018 passerade Aftonbladet Nent Group när det kommer till spenderade timmar. Nu är även Expressen vara på väg att gå förbi. ✓Expressen större än Nent i år ✓Aftonbladet skruvar på innehållet ✓Viafree enda aktör som tappar ✓Medan TV4 Play växer

Därför är AVOD vägen framåt
Tiger King-effekten i all ära – men nu är det väl AVOD-revolution på gång? I USA ökar antalet gratistjänster som visar reklam. I Sverige går det dock trögare. Men trots det kommer AVOD snart att omsätta hälften av vad linjär-tv gör, enligt Anders Sahlée på Dolores Group.

Tv-marknaden blir allt mer fragmenterad – experterna och tv-annonsörerna om hur man ska tänka
I takt med att tv-tittandet förändras och minskar – särskilt bland de yngre – så kommer flera stora annonsörer sannolikt att behöva skruva på sin mediemix. Experterna och de stora tv-annonsörerna om: ✓ Tv-reklamens möjligheter och utmaningar ✓ Hur man behöver tänka som tv-annonsör ✓ Framtidens annonsering i rörlig bild.

Streamingboom, hyperkonkurrens och digital explosion – här är produktionsbolagens stökiga framtid
Coronakrisen har slagit hårt mot tv-branschen men nu ser produktionsbolagen en ljusning. Suget efter innehåll från tv-kanaler och streamingtjänster är rekordstort, samtidigt ritas landskapet om. ”Mellanmjölks-tv är borta eller dör”, säger Anna Rydin, vd för ITV Studios Sweden. Läs om hur hon och sju andra tv-produktionschefer ser på tv-marknadens omvandling och framtiden.

Stefan Melesko: Tv-marknaden ritas om – så har förvärven och fusionerna förändrat spelplanen
De senaste åren har det skett en rad förvärv och fusioner hos operatörerna och telebolagen. Men hur går det för bolagen som gjort de här stora affärerna, har det blivit bättre eller sämre? Stefan Melesko analyserar hur de stora affärerna har förändrat spelplanen – och reflekterar kring värderingen av rättigheterna.

 

Dagens Medias temaveckor

Dagens Media har i år valt att koppla greppet om några av branschens viktigaste områden. Vid åtta tillfällen under 2021 erbjuder vi fördjupande temaveckor för våra prenumeranter. Först ut, vecka 5, var en djupdykning i digitala prenumerationer och abonnemang (du hittar länk till alla artiklar här). Därefter, vecka 10, fördjupade vi oss i framtidens annonsmarknad (läs alla artiklar här).

 

Satsningen på temaveckor är en av flera nya koncept som Dagens Media sjösätter under våren för att stärka den fördjupande journalistiken (läs mer här).

 

Har du ingen prenumeration kan du teckna en här

Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias redaktion och annonsavdelning.

 

Här är Dagens Medias temaveckor under våren 2021

Vecka 5: Digitala prenumerationer och abonnemang

Vecka 10: Framtidens annonsmarknad

Vecka 15: Tv-marknadens omvandling

Vecka 20: Martech, adtech och mediatech

Vecka 24: Mediepolitik, demokrati och global konkurrens

 

Ämnen i artikeln:

Tv-marknadens omvandling

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.