Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 19 december 2014, 11:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:18
Kalle Ankas juldominans fortsätter - trots linjär-tv-krisen.
Hittills i år har det totala tv-titttandet i Sverige gått ner med sex procent. Det visar siffror som MMS har tagit fram på uppdrag av Dagens Media. Siffran speglar tittandet exklusive de stora publikmagneterna vinter OS och fotbolls-VM. I de yngre målgrupperna är tittartappet tvåsiffrigt.
Men julaftonstraditionen med Kalle Anka klockan tre, den rubbas inte. Enligt statistik från MMS bänkade sig över 3,5 miljoner svenskar framför programmet, som officiellt heter "Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul", på julafton 2013. Och det är en siffra som inte ändrat sig nämnvärt de senaste 19 åren.
Toppåret under det tidspannet var 1997 då 4,3 miljoner svenksar såg programmet. MEn även på senare år har Kalle dragit stor publik, till exempel nära 3.9 miljoner 2012.
Nedan följer samtliga ratings i åldersgruppen 3-99 för åren 1994 till 2013:
Siffrorna för 2014 kommer att publiceras på MMS sajt vid lunchtid måndagen den 29 december.
Anton Andersson