Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Tv-kriget trappas upp – i natt släcktes Discoverys kanaler

Publicerad: 1 Februari 2016, 07:30
Uppdaterad: 1 Februari 2016, 16:18

UPPDATERAD. Ingen lösning på tv-konflikten – 800 000 kunder utan Discoverys kanaler. "Det här är en sorglig dag", säger Discovery Networks presschef Dan Panas.


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksTelenor

Dagens Media har tidigare berättat om den infekterade konflikten mellan distributören Telenor och Discovery Networks. Orsaken till konflikten är enligt Telenor att ”Bredbandsbolaget och Canal Digital inte accepterat Discovery Networks krav som innebär att bolagens tv-kunder skulle drabbas av stora prishöjningar och tvingas betala för fler kanaler som de inte väljer själva”.

Discovery Networks menar att den prishöjning som tv-huset nu försöker genomdriva gentemot Telenor kommer en lång period av ett helt oförändrat prisläge och att den peng som Bredbandsbolaget och Canal Digital betalar till Discovery Networks inte har höjts sedan 2007.

– Vi har vuxit, och vi har under den här perioden investerat miljarder kronor i populära program och stora sporträttigheter. Samtidigt har Telenors ersättning till oss legat stilla. Allt vi önskar är en rättvis värdering och att Telenor betalar för att få sälja vårt innehåll på samma nivå som övriga distributörer, har Discovery Networks presschef Dan Panas tidigare sagt till Dagens Media.

Nu står det klart att förhandlingarna har strandat efter att parterna inte lyckats komma överens. I natt, vid midnatt, blev det mörkt i rutan för cirka 800 000 tv-tittare i Sverige.

”Telenor meddelade på söndagskvällen att företaget inte är intresserat av att förhandla och att de vid midnatt stänger av Discovery Networks samtliga kanaler. Discovery Networks har inte fått något nytt bud från Telenor på två veckor trots långa förhandlingar”, skriver Discovery Networks i ett pressmeddelande.

– Det här är en sorglig dag när många tittare kommit i kläm i en förhandling. En norsk telekomjätte som majoritetsägs av norska staten har nu visat musklerna och stängt ner alla våra kanaler för halva norska befolkningen och cirka en femtedel av den svenska. Det är ytterst beklagligt. Telenor gjorde en rekordvinst förre året och hävdar att vi är giriga för att vi vill att deras ersättning ska ligga på samma nivå som de andra distributörerna i Sverige har, säger Dan Panas, presschef på Discovery Networks till Dagens Media.

Han avvisar också Telenors uppgifter om en Discovery Networks kräver en ”historisk höjning”.

– Det vi har bett om motsvarar två kronor i månader per kund för Telenor. Det är en kopp kaffe om året per kund för Telenor.

Vad ska ni göra nu?

– Vi kommer från vår sida göra vårt yttersta för att hitta en bra lösning. Vår dörr till förhandling är öppen, säger Dan Panas.

De kanaler det rör sig om är Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery Channel, Eurosport 1, Eurosport 2 och Discovery Networks övriga kanaler.

Tyvärr har Discovery benhårt stått fast vid sina krav in i det sista. Vi har försökt få dem att acceptera en lösning som inte leder till allt för stora prishöjningar för våra kunder, men de har nu istället valt att neka oss att sända deras kanaler”, skriver Bredbandsbolaget på sin hemsida.

Företaget försäkrar också sina kunder att de kommer att hitta en lösning.

”Discovery använder nu samma taktik som de tidigare använt mot Boxer och Telia och pressar oss nu för att gå med på orimliga prishöjningar för våra kunder.”

För att kompensera sina kunder kommer Bredbandsbolaget att frivisa MTV, National Geographic, Paramount, Fox, CMore Sport och CMore Tennis för de som har FiberTV eller kabel-tv med digitalbox ikväll.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksTelenor

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.