Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Rörligt

Tv-kriget som bäddar för nya strider

Bild 1/3  Foto: Pexels.

ÅRET SOM GICK. Terrordåd, högerextremism, historiens längsta tv-konflikt och en massiv #metoo-rörelse. Branschen har skakats om rejält under 2017 – Dagens Media sammanfattar vilka händelser som definierade medieåret.


Publicerad 2017-12-29 11:00

Ämnen i artikeln:

Com hem

Dela artikeln:

Vid midnatt den 31 augusti slocknar Discovery Networks kanaler för Com Hem/Boxers kunder. Tv-bråket blir Com Hems första och Discoverys femte, och runt hörnet väntar ilskna tongångar mellan parterna och en konflikt som aldrig verkar vilja ta slut.

Två dagar in i konflikten riktar sig Com Hem/Boxers vd, Anders Nilsson, i ett öppet brev till Henriette Zeuchner, Discoverys nyss tillträdda vd, och menar att kanalhuset tar tittarna som gisslan.

– Tittarnas rättmätiga ilska och irritation drabbar oss båda och kommer definitivt inte leda till något bra. En konflikt som denna har inga vinnare, skriver han.

Senare samma dag kommer Henriette Zeuchners svar:

– För oss handlar det här om att vi vill få en rättvis värdering av vårt innehåll. Och som du vet, motsvarar ökningen vi ber om för rättigheterna som du vill ha: en kopp kaffe per hushåll och år.

Parterna glider tillsynes längre och längre ifrån varandra, och dessutom väljer Discovery att anmäla Com Hem till Konkurrensverket, för vad bolaget anser är ”missbruk av dominerande ställning”.

Trots det lyckas parterna, efter rekordlånga 13 dagar, enas om ett nytt avtal.

Efter att dammet från konflikten lagt sig stod framtidens utmaning för tv-distributörer och kanalhus än klarare: ett linjär-tv-tittande som rasar samtidigt som publikens ögon allt mer riktas mot on-demand.

– Jag säger inte att linjär-tv helt dör ut, men allt är under förändring. Man måste vara där folk befinner sig, och de befinner sig inte framför en tjock-tv med en påse chips, sade TV4:s tidigare vd Jan Scherma­n till Dagens Media några veckor efter konfliktens lösning.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.