Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Tv-kaoset fortsätter i januari

Publicerad: 28 December 2010, 11:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Flera tv-kanaler är slutsålda även i januari, enligt mediebyråerna. " Det har aldrig tidigare hänt under mina år i branschen", säger OMD:s Carl Wåreus.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerSveriges AnnonsörerAnders EricsonOMDStaffan SlörnerCarl Wåreus

Den extrema efterfrågan på tv-reklam spiller över på nästa år. Samtidigt som kanalerna drar på med fulla tablåer redan från januari är det fortsatt svårt för annonsörerna att ta plats i tv. Ett trendbrott, enligt Carl Wåreus.

– Det har aldrig tidigare hänt under mina år i branschen att det varit fullt i tv i januari. Nu är situationen den att alla inte kommer in med sina kampanjer, säger han.

På grund av tv-kanalernas nya direktiv har merparten av årsavtalen tecknats redan från i januari, istället som tidigare år, från mars.

Den höga efterfrågan på tv-reklam ser inte ut att mattas av, enligt IRM:s vd Magnus Anshelm.

– Vi ser inga signaler på det. Däremot kan jag inte dra slutsatsen att den kommer att fortsätta öka, sa han nyligen till Dagens Media.

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer uppmanar kunder som är beroende av tv att påskynda sitt budgetarbete.

– Vill man in i tv nu måste man ha en plan. På kort sikt är det redan för sent. Det är viktigare nu att skaffa årsavtal än det varit på ett par år, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

Läs mer om årsavtalsförhandlingarna, samt om mediebyråernas obetalda dubbelarbete i DM Plus.

Martin Schori

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev