Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Tv-kanalernas utmaning – få play att öka

Publicerad: 4 Mars 2015, 14:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:11

Tittandet på rörlig bild på nätet går framåt, men fortfarande står tv-kanalernas egna play-tjänster för en liten andel. För Dagens Media berättar kanalhusen hur de ska göra play-tjänsterna mer attraktiva.


Ämnen i artikeln:

MTGDiscoveryTV4

Sex minuter per dag. Så mycket backade det totala tv-tittandet under förra året. Nu står kampen om att locka tittarna till kanalernas play-tjänster. Tittandet på rörlig bild på nätet ökar visserligen, men mycket av tittandet slukas av reklamfria betaltjänster och piratsajter.

SVT, Discovery Networks, MTG TV och TV4 stod tillsammans för 595 miljoner strömstarter förra året, enligt MMS. Ökningen från 2013 är knapp, endast 1,3 procent. Förklaringen är den ökade globala konkurrensen.

– Tv-kanalernas nationella skyddade verkstad har blivit ett internationellt eldorado. Det ställer väldigt många nya krav på de lokala mediehusen, säger Marie Nilsson, vd på analysföretaget Mediavision.

Problemet är inte att de svenska tv-aktörerna ligger efter digitalt, utan att de tittare som flyttar från linjär-tv ofta är yngre och på jakt efter innehåll av annan karaktär. De går inte bara från de svenska tv-kanalerna till en ny plattform, de går till en ny plattform – och ett nytt innehåll, menar Marie Nilsson.

– De gör ett dubbelbyte. Med tiden tror jag att även den breda publiken kommer att flytta online och de kanske i högre utsträckning stannar hos de lokala aktörerna, men de som flyttar nu är early adaptors.

Bonnier har en plan för hur de ska tackla konkurrensen. Genom att samla samtliga rättigheter inom rörlig bild i en gemensam OTT-tjänst ska deras näterbjudanden konkurrera med såväl MTG:s Viaplay som utländska svod-tjänster. Samtidigt gör TV4 samma strategiska översyn av sina avod-tjänster.

– Alla inser att det i takt med att det linjära tv-tittandet sjunker handlar om att hitta de målgrupperna som först lämnar. Vi hittar dem digitalt, säger Mathias Berg, kanaldirektör för TV4-Gruppen och fortsätter:

– Vi är plattformsagnostiska, vi är leverantörer av tv oavsett plattform och konsumtionspreferenser. Det sättet att tänka är inget nytt för oss, men givetvis ökar fokus på det eftersom 2014 var ett ganska dramatiskt år gällande tittarvanor. Med det sagt har vi på TV4 en enorm medvind just nu.

Under 2014 gjorde TV4 Play all time high i annonsförsäljning. Antal strömstarter gick från 109 miljoner till 134 miljoner och TV4 Play stod för 52 procent av de kommersiella kanalernas startade strömmar, enligt MMS.

Men TV4:s digitala närvaro ska vara bredare än TV4 Play. Exempel på nya tjänster är viralsajten Gilla tv, som samlar klipp från TV4-Gruppens program för att få spridning i sociala medier.

Webbexklusiva produktioner blir också viktiga. ”Brynolf & Jung”, om trolleriduon med samma namn, är ett exempel, liksom ”Baren”, en variant på det klassiska formatet. Den sistnämnda ska även visas i TV12.

Konkurrenten Discovery planerar en helt ny plattform för rörlig bild på nätet: Dplay. Plattformen ska samla alla Discovery-kanalers erbjudande av svenska och utländska produktioner.

– Dplay blir en nyckelspelare som kraftigt stärker vårt helhetserbjudande på alla plattformar och i alla devicer. Innehållet blir naturligtvis centralt och vi trycker på med lokalproduktioner där såväl läger­eldar och profilprogram som hybridformat med stark appeal både linjärt och online, ingår, säger Sami Vikback, intäkts­direktör.

Ett exempel på det är ett nytt reality-format med premiär i april.

Reality har också varit framgångsrikt för MTG TV, som sedan flera år tillbaka producerat webb­exklusiva serier för att öka räckvidden i play.

– Men ”Paradise Hotel” blev en succé på vår digitala plattform mycket tack vare kopplingen till den linjära sändningen. Som mediehus ska vi fortsätta sätta program i tablån som fungerar både linjärt och digitalt, säger Jessica Grünewald, onlinechef.

Hon menar att det avgörande för att öka tittandet i den egna play-tjänsten är innehållet.

– Vi kommer långt med innehållet från våra svenska produktioner, men det räcker inte för att få en större räckvidd. Förra året inledde MTG därför ett innehållssamarbete med bland annat Viacom och Maker studios.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MTGDiscoveryTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.