Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

”Tv-kanalerna får inte bli för kaxiga”

Publicerad: 28 September 2010, 04:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:37

Tv-kanalerna vill höja årsavtalspriserna. Men samtidigt har de medier som tjänat på tv-trängseln fått visa vad de kan leverera - och många kunder har varit nöjda. Nu varnar mediebyråerna kanalerna.


Ämnen i artikeln:

Carina AnderssonMaxusMichael GrimborgTV4

– Ställer de för höga krav kommer tv-pengarna inte komma tillbaka, säger Carina Andersson, tv-chef på Maxus.

Än har det inte skett några officiella årsavtalsförhandlingar, men med tanke på den extrema efterfrågan på tv-reklam som dominerat våren och hösten är det sannolikt att tv-kanalerna föreslår prishöjningar inför nästa år - något som skett redan under hösten.

Men de ska inte bli för kaxiga, säger Maxus tv-chef Carina Andersson.

– Annonsörerna som inte fick plats har gått i andra medier, som nu fått visa vad de går för. Många har varit nöjda och det är inte ens säkert att alla annonsörer kommer tillbaka till tv, säger hon till Dagensmedia.se.

Det ska dock mycket till innan annonsörer överger tv-mediet, säger Laura Mähler, tv-chef på OMD.

– Det är ett stort steg att släppa tv. Det klart att det finns en smärtgräns, men vart den går skiljer sig från byrå till byrå och kund till kund.

Årsavtal kan skrivas ända in i mars nästa år, men trängseln gör att OMD kommer inleda förhandlingar i ett tidigt skede denna höst.

– Det kommer att vara enormt svårt att komma in i tv utan ett årsavtal. Vi kommer att börja tidigare i år och ha större framförhållning, säger Laura Mähler, tv-chef på OMD.

Förra året var det många kunder som investerade mer pengar i tv än vad de förbundit sig att göra genom årsavtalet. Eftersom kanalerna räknat på ett lager med bakgrund av avtalen så har det lett till för små programlager – och att allt utrymme såldes slut fortare än förväntat.

– Inför nästa år tror jag vi kommer få se begränsningar i avtalen, när annonsören kommit upp i sin nivå så är det inte säkert att man kan förutsätta att man bara kan köra vidare, säger Carina Andersson.

En annan nyhet framöver skulle kunna bli bredare årsavtal.

– Mediehusen borde kanske vidga sina årsavtal och även inkludera webb-tv, och varför inte radio, säger Laura Mähler.

Som Dagensmedia.se tidigare berättat har samtliga kommersiella kanaler under hösten fått dra ned på redan bokade kampanjer och nyligen kallade TV4 in mediebyråerna till ett krismöte.

– Jag har aldrig sett det här tidigare under mina 20 år som säljare, sa försäljningsdirektören Michael Grimborg till Dagensmedia.se då.

Tv-reklamen bedöms öka med drygt 14 procent 2011, vilket skulle innebära ett nytt rekordår – med intäkter på över 5 miljarder kronor.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev