Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Tv-kanaler ratar United Screens

United Screens vill revolutionera tv-marknaden – och distribuera kanalernas material på Youtube. Men Dagens Media kan berätta att stora tv-hus är kallsinniga till uppläget.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 07 Maj 2013, 11:26
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:46

Ämnen i artikeln:

MTGStina HonkamaaMTG TVGoogleUnited ScreensTV4

Nyheten slog ned som en bomb i mitten av förra veckan. Googles Sverige-vd Stina Honkamaa slår sina påsar ihop med TV4-veteranen Malte Andreasson och produktionsbolagsrävarna Jan Zachrisson och Oscar Höglund.

Tillsammans ska de skapa framtidens tv-bolag – med You­tube som enda plattform.

Förutom att producera och distribuera eget innehåll vill United Screens även hjälpa tv-kanalerna att tjäna pengar på You­tube.

Dels handlar det om att – som ett slags rättighetsbyrå – ge kanalerna pengar för material som laddas upp utanför rättighets­innehavarens kontroll.

United Screens vill även att tv-kanalerna ska bidra med sitt innehåll till bolagets kanalnätverk på Youtube. Det ska ”förlänga livstiden” för deras program och skapa extraintäkter till tv-kanalerna.

­Kanalnätverket ska innehålla ”Sveriges mest populära program från traditionell tv”.

Dagens Media har pratat med samtliga stora kommersiella mediehus på den svenska marknaden. Endast Malte Andreassons gamla arbetsgivare TV4 är öppet positiva till idén.

– Utan att gå in på detaljer kan jag säga att vi har en dialog igång med dem om huruvida man skulle kunna hitta ett fruktbart och bra samarbete, säger Cecilia Beck-Friis, direktör för digitala medier på TV4-grupp­en.

Men utanför Bonniers varma koncerntäcke upphör välviljan.  MTG TV, med TV3, TV6, TV8 och TV10 ger United Screens kalla handen. Det är för närvarande ”inte aktuellt” att låta United Screens publicera bolagets fullängds­innehåll på Youtube.

– Det är många som vill få distribuera vårt innehåll på nätet. Vår strategi bygger på att vi har våra egna kanaler där vi har ett mycket väl fungerande sälj, säger Joachim Nordlind, vd för MTG TV.

SBS TV, med Kanal 5 och Kanal 9, lägger locket på.

– Vi duckar för den frågan i dagsläget. Vi vet helt enkelt för lite, säger kanaldirektören Calle Jansson, men tillägger syrligt:

– Vi är ju knappast någon ”preferred partner”, givet att vi fick läsa om projektet i medier.

Genom en investering på omkring 20 miljoner kronor har Bonnier säkrat United Screens finansiering under uppstarts­fasen. För det får mediejätten en ägarandel på 20 procent.

Men enligt Cecilia Beck-Friis finns inget påbud från Bonnier att TV4-gruppen och United Screens ska komma överens.

– Nej, vi är separata bolag och ifall vi samarbetar är det som med vilket annat bolag som helst.

Läs en längre version av denna artikel i Dagens Medias tidning nummer 8 – som finns i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.