Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 3 april 2020, 08:47
Jim Egan, vd på BBC Global News.
Foto: BBC Global News
Tre globala tv-jättar donerar tv-tid för över 50 miljoner dollar till folkhälsomeddelanden, som stöd i kampen mot Corona.
Tre av världen största tv-hus, BBC Global News, CNN International och Euronews, har gått samman i kampen för att sprida information om coronasmittan till sina länders medborgare.
Den sammanlagda tv-tid som bolagen skänker bort, uppskattas vara värd kring 50 miljoner dollar. Annonsutrymmet finns tillgängligt för organisationer och myndigheter vars mål är att informera medborgare om hur man skyddar sig mot, och hindrar spridningen av det nya coronaviruset. Först ut att utnyttja erbjudandet är Världshälsoorganisationen, WHO.
De tre tv-bolagen når sammanlagt över 800 miljoner människor.
Jim Egan, vd på BBC Global News, kommenterar i ett pressmeddelande:
– Korrekt information är ett av våra viktigaste vapen för att bekämpa viruset. Vi berättar om denna globala händelse i våra redaktionella kanaler, men det känns också rätt att göra vad vi kan för att hjälpa hälsoorganisationer att få ut sina budskap så brett som möjligt.