Rörligt
Tv-husen lägger ned Reklamkraft
Publicerad: 10 september 2019, 05:55
”Nu har vi som initierade samarbetet gemensamt valt att fortsätta driva frågorna på nya sätt och i nya former”, säger TV4:s presschef Charlie Forsberg.
De kommersiella tv-husens branschorganisation, Reklamkraft, läggs ned.
Reklamkraft, som är ett samarbete mellan Nent (tidigare MTG), Discovery Networks och Bonnier Broadcasting, startade 2009. Syftet var att marknadsföra tv-mediets kommersiella styrkor så att annonsförsäljningen skulle ta fart. Men nu läggs branschorganisationen ned.
Det bekräftar TV4:s presschef Charlie Forsberg i ett mejl till Dagens Media:
”Reklamkraft bilades för att lyfta frågor om TV-annonsering och vi kan konstatera att det i dag finns en levande debatt om detta. Nu har vi som initierade samarbetet gemensamt valt att fortsätta driva frågorna på nya sätt och i nya former. Annonser är hela grunden för vår affär vilket innebär att detta alltid kommer vara ett högt prioriterat arbete för oss.”
Dagens Media har sökt företrädare för Reklamkraft vilka hänvisar alla frågor till TV4.