Gå direkt till textinnehållet

Tv-husen i gemensam reklamsatsning

Mathias Berg, operativ chef för TV4-gruppen. Foto: Janne Næss

Telia, TV4-Gruppen, MTG och Discovery Networks lanserar ett stort samarbete för att anpassa reklam i realtid. Satsningen har redan börjat rullas ut i TV4-gruppens kanaler.

Telia har tillsammans med TV4-gruppen, Discovery och MTG utvecklat en ny lösning för dynamiskt anpassad tv-reklam, som innebär att reklaminslagen kan anpassas utifrån varje givet tillfälle i operatörens tjänst.

Satsningen, som innebär nya möjligheter för den digitala reklammarknaden, har redan haft sin premiär i TV4-gruppens kanaler. Nu står Discovery och MTG på tur.

Mathias Berg är operativ chef på Bonnier Broadcasting:

– Med den här nya lösningen skapar vi en framtidssäker modell för hur vi kan erbjuda våra annonsörer dynamiskt anpassad reklam även på andra plattformar än via våra egna tjänster. Det känns kul att vi nu med Telia som första partner visar att vi ligger i framkant av utvecklingen av reklammarknaden i Sverige, med en lösning som vi räknar med kommer att blir en branschstandard för all tv-distribution via operatörers play-tjänster, kommenterar han.

Även Mats Nyman, som är affärsområdeschef för Fri-tv på MTG Sverige, är nöjd med utfallet:

– Vi tar med den här lösningen ytterligare ett viktigt steg mot att erbjuda dynamiskt anpassad reklam vilket ökar relevansen för våra tittare och möjliggör en ännu starkare annonsprodukt. Det här har gjorts möjligt tack vare ett mycket bra samarbete mellan oss rättighetsägare och Telia och är något som kommer bana väg för liknande lösningar hos andra aktörer, kommenterar han.

Lösningen som används i Telias Playtjänst kan anpassas i realtid och säkrar att aktuell reklam visas. Reklamen utgår från geografiskt område, kanal, samt storleken på den skärm som tittas på.

– Lösningen öppnar för ännu mer dynamiska och anpassade möten mellan tittare och annonsör på alla typer av skärmar och plattformar. Vi är glada att tillsammans med Telia kunna presentera funktionalitet som skapar nya värden och tillväxtmöjligheter runt vårt innehåll för alla intressenter, och därför både hoppas och tror vi att lösningen kommer vara tillgänglig hos fler operatörer i framtiden, säger Nicklas Norrby som är försäljningsdirektör Discovery Networks Sweden. 

Den nya satsningen innebär inte att Telia kommer att ge sig in på reklammarknaden, hävdar Jonas Hasselberg, som är chef för Telias konsumenttjänster.

– Upplägget gör däremot att vi kommer att kunna erbjuda våra kunder en ännu bättre och mer attraktiv tv-upplevelse. Vi har också haft ett bra samarbete som skapat förståelse mellan oss som tv-leverantör och rättighetsägarna, säger han i ett pressmeddelande.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-03-14 08.50Uppdaterad 2018-03-14 11.44

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: