Tv-husen höjer priserna

Malin Häger, TV4, Nicklas Norrby, Discovery Networks och Mats Nyman, Nent Group.

Samtliga tv-hus flaggar för prishöjningar i samband med de nya årsavtalen, vilket kan få fler annonsörer att välja bort tv.

Redan nu står det klart att samtliga tv-hus bäddar för ytterligare prishöjningar.

– Det kommer att bli prishöjningar, konstaterar Nicklas Norrby, försäljningsdirektör på Discovery Networks, och fortsätter:

- Vi ser att efterfrågan på rörlig bild, både tv och online video, fortsätter att vara enormt stark.

TV4 har gått ut rekordtidigt och meddelat marknaden om sina nya prishöjningar. Även Mats Nyman, affärsområdeschef för fri-tv på Nent, säger att det sannolikt kommer ske en prisökning.

Patrick Wallin, mediechef på Mediacom, väntar sig tuffa förhandlingar om årsavtalen även 2019. Samtidigt väntar han sig att prishöjningar, särskilt om de blir stora, kommer leda till att vissa annonsörer väljer bort linjär-tv.

– För vissa annonsörer är redan gränsen nådd där man inte får tillbaka pengarna och en kraftig prishöjning igen skulle såklart skynda på processen att välja bort ännu mer.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 42.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-10-18 13.57Uppdaterad 2018-10-18 14.00

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: