Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Publicerad: 16 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Ökade priser och vassare produkter blir tv-kanalernas svar när efterfrågan på tv-reklam överstiger utbudet.


Tv-kanalerna förklarar de senaste månadernas tv-kaos med en oväntat hög efterfrågan, i kombination med minskat tittand­e.

– Intresset för traditionell tv-reklam är rekordstort och jag tror inte att någon fullt ut har kunnat förutse den kraftfulla efterfrågeökning som skett för tv under året, säger Carl Hemmingsso­n, biträdande försäljningschef på TV4-Gruppen.

Enligt honom har in­vesterin­garn­a i TV4:s kanaler ökat med 9 procent i år. Under samma år har kanalerna tappat 7,5 procent av tittarna i sin huvudmålgrupp.

– Då uppstår naturligtvis problem. Efterfrågan blir större än utbudet.

Problemet förväntas kvarstå under resten av året. Enligt Carl Hemmingsson räknar dock TV4 med att kunna leverera de flesta utlovade kontakter på ett eller annat sätt.

– Hittills har vi tillsammans med mediebyråer och annonsörer kunnat hitta alternativa lösningar inom ramen för våra övriga produkter så långt det har gått, exempelvis i lokal-tv-annonsering, TV4 Play och sponsringslösningar, säger han.

– Under hösten försöker vi maximera programtablåerna i alla våra kanaler i syfte att generera så många tittare som möjligt.

Både Joachim Nordlind, vd på MTG TV, och Jonas Sjögren, vd på SBS Discovery TV, ser höjda priser som en nödvändig följd.

– Den svenska tv-marknaden är fullständigt ur balans. Utbud och efterfrågan-mekanismer fungerar inte. Det ska och måste ändras. Priserna ska upp kraftigt, mycket kraftigt, sade Jonas Sjögren till Dagens Media i juni.

SBS Discovery har hittills i år tappat över 10 procent av tittarn­a på sina kanaler. MTG:s kanaler har mellan 5 och 10 procent.

Joachim Nordlind säger att MTG TV ska jobba på att vässa och utveckla sina produkter, både inom linjär tv och digitalt.

– Men på en marknad med en sjunkande PUT, där efterfrågan är betydligt större än utbudet, kommer det naturligtvis även att leda till ordentliga pris­justeringar.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.