Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Tv-geniet Jock Millgårdh död

Jock Millgårdh, utvecklingschef på Elk Entertainment, har avlidit. Tv-branschen minns med stor sorg en av sina största kreatörer. ”Hans gärning för svensk tv har varit enorm”, säger Nents Camilla Rydbacken.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Januari 2019, 07:05

Ämnen i artikeln:

NENT GroupTV4Strix TelevisionTitan Television

Tv-kreatören Jock Millgårdh har gått bort.

Foto: Janne Næss

En av Sveriges mest framgångsrika formatskapare, tv-veteranen Jock Millgårdh, har gått bort 53 år gammal. Under sin karriär skapade han tillsammans med parhästarna Mattias Olsson och Estelle Bodén många folkkära tv-program som spreds över världen. 

"Baren, "Ensam mamma söker", "Körslaget", "Farmen" och "Minuten", är några av dem.

2010 åkte Jock Millgårdh och Mattias Olsson till Los Angeles för att etablera sig på den amerikanska tv-marknaden, med produktionsbolaget Friday TV.

 "Körslaget" och "Ensam mamma söker" hade de då redan sålt in i USA. Dagens Media träffade dem på Friday TV:s kontor i Los Angeles, strax efter etableringen. De två vännerna och kollegorna hade på den tiden hunnit jobbat tillsammans i tio år, och 2004 startade de och tv-veteranen Estelle Bodén Metronome-ägda Friday TV.

Resan till Los Angeles gav frukt. Trion lyckades sälja in ett helt nyskrivet format till tv-jätten NBC, ”Minute To Win It”, som sedan såldes även till bland annat SVT som "Minuten".

De enda två skandinaver som tidigare lyckats sälja ett format som bara funnits på papper, till en amerikansk jätte, var just Jock Millgårdh och Mattias Olsson själva. Första gången de lyckades med det, var det programmet "Körslaget" som såldes. Formatet ”Minuten” har i efterhand exporterats till 68 andra marknader.

År 2012 hoppade trion av Friday TV för att istället bilda Elk Entertainment, som utvecklar och säljer program för tv i Sverige och internationellt. På Elk har Jock Millgårdh haft rollen som utvecklingschef.

Sex år fick trion – och de andra arbetskamraterna – tillsammans på Elk Entertainment, innan Jock Millgårdh hastigt gick bort i början av januari i år. På bolagets hemsida berättas kortfattat nyheten om vännen och kollegans död:

"We are deeply saddened to inform you that our dear friend & colleague Jock Millgårdh, co-founder of Elk Entertainment, has suddenly passed away on January 5th at the age of 53 in his hometown Stockholm. All our thoughts are with Jock’s family."

Jock Millgårdh har gjort ett stort avtryck i tv-branschen. Tidigare kollegor hyllar den bortgångne tv-kreatören för hans folkkära format, uppskattade personlighet och talang: 

Eva Hamilton, tidigare vd på SVT, skriver i ett mejl til Dagens Media:

”Jocks kreativitet var hisnande och gränslös, men alltid parad med djup kunskap om tv som medium. Ett gott omdöme och integritet gjorde att han landade rätt- också med de specifika krav som SVT ställer. 

Jag tänker på Estelle och Mattias, som förlorat den bästa av kollegor. Men allra mest tänker jag på Jocks familj, som jag inte känner. På att de ska orka i detta svåra.”

Anna Bråkenhielm, tv-entreprenör och tidigare vd på bland annat Strix, där Jock Millgårdh var utvecklingschef i sex år mellan 1997 och 2004:

”Det är obeskrivligt sorgligt att Jock är borta. En fruktansvärd tragedi för familjen och en stor förlust för svenska och internationella tv-branschen. Alla vänner och kollegor vet hur ambitiös, intelligent, allmänbildad, noggrann och kreativ Jock var. Han har satt stort avtryck i branschen utan att någonsin göra väsen av sig. Jag fick äran att lära känna honom för 25 år sedan då han kom till Strix direkt från journalisthögskolan. Vid sidan om otaliga yrkesmässiga framgångar, var han alltid så omtänksam, hundra procent pålitlig och ansvarstagande i alla lägen. Dessutom med en underbar lågmäld humor. Det är ofattbart svårt att ta in att detta har hänt”.

Camilla Rydbacken, innehållschef på NENT Group Sverige skriver till Dagens Media:

“Det var med stor sorg jag tog emot beskedet att Jock har lämnat oss mitt i livet. Hans gärning för svensk tv har varit enorm med sina många nytänkande och älskade format. Världen är en fantastisk person fattigare och mina tankar är just nu hos Jocks familj och närmsta kollegor”.

Fredrik Arefalk, Kanalchef för TV4 och C More Film & Serier:

"TV-branschen har förlorat en av de allra skarpaste tv-kreatörerna och vi är många som har förlorat en kär kollega och vän. Sorgen är smärtsam. Våra tankar går till Jocks familj, Mattias, Estelle och alla arbetskamrater på Elk."

Axel Eriksson, innehållsdirektör på Discovery Networks: 

”Ett obeskrivligt sorgligt besked. Alla våra tankar går till Jocks familj och kollegor.”

Anders Knave, tidigare vd på Titan, som haft flera olika chefsroller på TV4, Kanal 5 och MTG ( Numera NENT) säger till Dagens Media:

– Det är förstås en enorm förlust för familj och vänner, men också för vår bransch. Jock var en fantastisk programutvecklare och ett ovärderligt bollplank i idéprocessen, i stort som smått.

Anders Knave träffade oftast Jock Millgårdh när han jobbade på programavdelningarna på någon av tv-husen, och säger att de två, tillsammans med Mattias Olsson, tillhör samma generation och följts åt yrkesmässigt genom åren:

– Jock hade en enorm känsla, det var någonting som man kände med det samma. Så är det med tv-starka, kunniga personer: De har en lyhördhet och öppenhet att tillsammans med beställaren skapa sköna samarbeten, och en förståelse för nyanser oavsett marknad och oavsett om ett format ska gå i en kommersiell kanal eller i public service. De riktigt duktiga idéskaparna är i sig få, och Jock tillhörde det översta skiktet.

Dagens Media har pratat med både Estelle Bodén och Mattias Olsson, som valt att inte uttala sig i nuläget. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.