Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Tv-cheferna: "Oro kring formatet"

TV4:s storsatsning "X Factor" startade på tittarsiffror under miljonen. Till andra avsnittet tappade programmet 140 000 tittare. Nu ställer sig mediebyråernas tv-chefer frågande till om förväntningarna på programmet kan ha varit alltför höga.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 11 September 2012, 12:10
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:11

Ämnen i artikeln:

MediacomMaxusTV4

Första avsnitttet av TV4:s storsatsning "X Factor Sverige" sågs av 840 000 tittare och andra avsnittet sågs av 700 000 tittare.

Tidigare har TV4:s programdirektör Åsa Sjöberg sagt att förväntningarna på programmet har varit i paritet med dragplåstret "Idol", som vid senaste premiären fick 965 000 tittare.

Nu säger tv-cheferna på mediebyråerna Maxus och Mediacom att förväntningarna kan ha legat för högt.

– Det här är ganska missräknat. Vi har haft ganska stor oro kring formatet under en längre tid. Vi har inte trott på det lika starkt som TV4. Förra året hade de "Idol", med många tittare, och de hade räknat med samma tittarsiffror, säger Patrik Gullmander, tv-chef på Maxus, till dagensmedia.se och fortsätter:

– De har haft ett mindre lager men satsar mer pengar. De är nog oroliga för hur de ska rädda upp det här. Det ligger nog under vad de har räknat med. Det är klart att det får lite dominoeffekt. Det ska bli intressant att se vad som händer nu och hur de kommer att agera.

Även Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom, säger att det är viktigt för TV4 att formatet håller under hela hösten. Han vill dock inte dra för stora slutsatser av hur tittandet sett ut hittills.

– Att dra på någon jätteväxel av det här är svårt efter bara två avsnitt, men det är så klart en viktig kugge i hela TV4:s tablå. Det är en stor satsning som de hoppas ska dra ett tungt lass och om det inte funkar så bra som de hoppas så får det ju konsekvenser för hela tablån, säger han till dagensmedia.se.

Både Patrick Wallin och Patrik Gullmander säger att det är viktigt att programmet behåller många tittare tills dess att de live-sända helgfinalerna börjar sändas.

– Nu går det på söndagar och måndagar, men sedan ska det bli fredagsfinal istället och då vill man ju ha en trogen tittarskara. Formatet i sig är starkt, men själva genren är ganska uttjatad i Sverige, säger Patrik Gullmander.

Patrick Wallin drar paralleller till TV4:s förra talangsatsning "The Voice Sverige", som inte nådde upp till kanalens förväntningar.

– Om det fortsätter neråt och blir ett Voice-magplask då blir det förstås jobbigt och då kommer de inte klara av att hålla sitt fredagstryck. Men när vi kommer längre in i säsongen så kanske det blir mer nerv och skriverier och att folk hittar dit, säger han och fortsätter:

– Men det finns ett moment i att man kan upptäcka att det är väl likt "Idol". Det känns inte nytt och fräscht utan det känns som att man sett upplägget förut. Men det behöver i och för sig inte vara dåligt.

Om tittarsiffrorna för "X Factor" fortsätter att dala så är detta något som Patrik Gullmander tror att de övriga kanalerna kommer att dra nytta av.

– Jag skulle tippa på att de andra kanalerna är ganska glada. Det var inte en så stor chans på förhand, men nu har de en chans att konkurrera och komma in de dagar som "X Factor" går. Det ger en chans för trailar för andra program, säger han.

Patrick Wallin håller med men säger att det kan vara för sent för de övriga kanalerna att slå mynt av ett eventuellt tittartapp.

– Kanalerna har redan satt tablåer och ingen har egentligen något vapen i bakfickan som de snabbt kan plocka fram och klippa till med. Ingen kommer kunna motprogrammera, fast SVT kanske kan få för sig att göra det. Annars kan jag tänka mig att någon tidigarelägger något, säger han.

Ämnen i artikeln:

MediacomMaxusTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.