Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

TV-cheferna om Youtube:” Vi följer dem med stor nyfikenhet”

Publicerad: 5 Mars 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Så tycker tv-cheferna från MTV, TV4 och SBS TV om Youtube.


Ämnen i artikeln:

SBS TVMTVTV4

Kenneth  Kristensen, Program- direktör, MTV Norra Europa

Hur förhåller ni er till Youtube?

– Youtube är en del av ungas medieverklighet, men vi ser inte Youtube som någon direkt konkurrent, utan vi kompletterar varandra. Vi gör andra saker på MTV i dag än för 20 år sedan, och visar inte lika mycket musikvideor. Ungdomar vet hur de ska navigera sig fram, om de vill titta på en 30 minuter lång realityserie så tittar de på ”Geordie Shore” på MTV, när de vill se en Justin Biebervideo så går de till Youtube. Youtube kan inte ersätta tv.

Är ni inne och scannar av Youtube?

– Nej, det är inte så att vi har ungdomar som vi har hittat på Yotutube. Vi gör inte så mycket lokalt innehåll, men de internationella MTV är naturligtvis uppdaterade med vad som händer och får inspiration från Youtube.

Vad tror du är hemligheten bakom Youtubestjärnornas popularitet?

– Man ser att det är en bra idé som är viktigast för innehållet, det är inte så mycket hur det ser ut.

Fredrik  Arefalk, Programchef, TV4

Hur förhåller ni er till Youtube?

– Vi följer med stor nyfikenhet och intresse alla aktörer som jobbar med rörlig bild och tv på olika sätt och där är självklart Youtube en viktig sådan, men jag skulle inte säga att det konkret påverkar vårt programinnehåll på något specifikt vis.

Är ni inne och scannar av Youtube?

– Vi försöker naturligtvis hålla oss uppdaterade om vad som händer på Youtube, och visst kan det ge oss ett och annat tips om nya spännande profiler även om steget från egenproducerad webb-tv till en stor nationell tv-kanal fortfarande kan vara rätt långt.

Vad tror du är hemligheten bakom Youtubestjärnornas popularitet?

– Jag tror att användargenererat material har en extra styrka i just det att det inte är en stor, etablerad tv-kanal som står som avsändare. Sådant material upplevs som mer obundet och oförstört och därmed kanske som mer äkta och nära. Det är en nyttig påminnelse om att det är engagerande innehåll snarare än en snygg förpackning som slutligen avgör vad publiken gillar. Men vi kan inte låtsas vara som Youtube – det skulle inte upplevas som trovärdigt.

Calle Jansson, Kanalchef,  SBS TV

Hur förhåller  ni er till Youtube?

– Vi ser ju att vårt program ”America’s funniest home videos” går bra mot en ung målgrupp på fredagarna. Många yngre tittar på klipp och ser det som högkvalitativ underhållning, och det finns ju en direkt koppling till Youtube. Vi får också ett antal förslag från produktionsbolag som har fiskat upp talanger på Youtube som har gjort speciella saker och har egna kanaler. Vi vill aktivt leta upp nya talanger. Sen kan man ibland förstöra magin när man försöker växla upp det till linjär tv.

Ser ni dem som  konkurrenter?

– Ja, vi bevakar vad de gör och har stor respekt för det teknikskifte som sker. Jag ser ingen direkt konkurrens när det gäller utbudet men däremot skärmtiden.

Vad tror du är hemligheten bakom Youtubestjärnornas popularitet?

– En del i det är nog att likasinnade kan mötas och gör det genom att bli aktiva. Det viktiga är att man regelbundet erbjuder något snarare än kvalitén. I övrigt är det oerhört svårt att svara på. Vi kan inte ge bekräftelse på samma sätt som Youtube kan. Där måste vi bli bättre.

News Pilot


Ämnen i artikeln:

SBS TVMTVTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.