Tv-chef slår tillbaka: "Youtube vill provocera"

Youtube måste bli mer transparenta. Det menar Mindshares tv-chef som svarar på Youtube-chefernas kritik mot medierådgivarna.

Youtubes chefer har tröttnat på reklamköpare som utgår från traditionell tv och kompletterar med Youtube - i stället för tvärtom. I en debattartikel i Dagens Media riktade de kritik mot medierådgivare som de menar måste sluta köpa utrymme efter invanda mönster.

Nu slår medierådgivarna tillbaka. Alexei Grinevski, tv-chef på Mindshare tycker att beskrivningen är orättvis.

– Alla mediebyråer av rang vill verkligen hålla handen på pulsen och berätta för sina uppdragsgivare var målgruppen är på väg, men man kan inte hänga på en trend bara för att alla andra gör det. Youtube är otåliga. De måste bli bättre på att berätta om sina siffror, de är inte helt transparenta och då är det svårt att jämföra med andra medieslag. Det är inte för att vi inte vill, men Youtube är inte helt tillmötesgående, säger han till Dagens Media.

Nina Santini, tv-chef på Vizeum håller med om att det är ett problem att det inte finns jämförbara siffror.

– Hindret är, och det är inte från byråerna utan från kunderna, att det saknas en mätbar valuta för alternativa digitala plattformar. Kunderna efterlyser en gemensam mätbar valuta, inte vi. Med traditionell tv får kunden exakt mätbart resultat. Vi tittar konstant på andra räckviddsmetoder, säger hon.

Alexei Grinevski håller däremot med Youtube-cheferna om att konsumenter i de yngre åldrarna lägger betydligt mer tid på Youtube än tidigare och att kanalen kan mäta sig räckviddsmässigt med traditionella tv-kanaler.

– Däremot känns påståendet att Youtube skulle vara huvudmedium och kompletteras med med andra som något de mest säger för att provocera och skapa rubriker. Reklamräckvidd och deras totala räckvidd är två helt olika saker och när det kommer till hur snabbt man kan bygga räckvidd ligger tv före Youtube. Alla kanaler är viktiga på sitt sätt, men vi kommer inte att rekommendera någon kund i morgon att välja Youtube som huvudmedium.

LÄS OCKSÅ:

Gustav Thunander

Publicerad 2013-10-29 08.27Uppdaterad 2015-12-06 12.58

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: