söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Tv-bråket över: Telia och Viaplay tecknar nytt avtal

Publicerad: 12 december 2022, 07:34

Sedan den 1 oktober 2022 har Viaplays innehåll uteblivit för Telias kunder. Men nu har parterna kommit överens om ett nytt avtal.

Efter 2,5 månad – parterna är överens. Från och med i morgon, tisdag, får Telias omkring 1 miljon kunder tillbaka tillgången till Viaplays innehåll.

Ämnen i artikeln:

ViaplayTeliaTv-bråket mellan Viaplay och TeliaNyheter

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Den 1 oktober stod det klart att Viaplay och Telia inte lyckats komma överens om ett nytt avtal innan det gamla löpte ut. Konsekvensen? 1 miljon Telia-kunder förlorade tillgången till Viaplays innehåll.

Sedan dess har tonläget mellan parterna varit högt och konflikten pågått för öppen ridå. Men nu, två och en halv månad senare, har parterna kommit överens om ett nytt, utökat innehållsavtal som börjar gälla tisdag den 13 december.

När parterna nu är överens ges Telia-kunderna tillgång till Viaplays utbud av streamingtjänster, kanaler, filmer, serier och ett utökat sportutbud.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla våra kunder för tålamodet. Det här var en situation som ingen av oss ville hamna i och vi är fullt medvetna om att det här har påverkat många på olika sätt. Nu är vi oerhört glada över vårt nya samarbete med Viaplay Group. Det här avtalet är viktigt för oss båda och vi är förväntansfulla inför en nystart som möjliggör helt nya paketeringar, exklusiva sändningar och mycket mer till våra kunder, säger Henrik Lönnevi, chef för konsumentaffären på Telia, i ett pressmeddelande.

Det nya avtalet ger också Viaplay-kunder med total streaming-paket möjlighet att se utvalda matcher från Telias och C Mores sporträttigheter UEFA Champions League, Serie A och La Liga. Samtidigt får C More tillgång till vissa matcher i UEFA Europa League, UEFA Europa Conference League samt alla Sveriges herrlandslagsmatcher i fotboll.

 

Kostsamt bråk

Bråket mellan Telia och Viaplay har inneburit uteblivna reklamintäkter för Viaplay. Hur mycket har dock inte synts i siffrorna ännu, men det kommer att påverka 2022 års fjärde kvartal. 

– Vår räckvidd för annonsintäkter drabbas något och det kostar oss en slant. Samtidigt är marknaden utsåld och priserna ganska höga, så det handlar inte om så där väldigt mycket pengar. Sedan påverkas också våra fasta intäkter i form av kanalintäkter och annat som försvinner, sade Viaplays vd Anders Jensen till Dagens Media i samband med att Q3-resultatet presenterades.

När Dagens Media lät en mediebyrå uppskatta hur mycket konflikten kostar Viaplay i form av uteblivna reklamintäkter handlar det om närmare en halv miljon om dagen. Anders Jensen förstår beräkningen, men uppgav – när han kommenterade siffran – att den minskade räckvidden kostar någonstans runt 100 miljoner om året brutto.

– Nettotalet är dock väsentligt lägre eftersom de här hushållen kommer att hitta till oss via andra distributörer. Plus att priserna justeras på marknaden. Så vad det faktiskt kostar oss återstår att se, men det är en siffra som är väsentligt lägre än 100 miljoner om året.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev