Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Tv-bolagens säljdirektörer: "Fortsatt stor efterfrågan på tv"

Publicerad: 14 April 2015, 11:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

Försäljningsdirektörerna på TV4, SBS Discovery och MTG TV slår tillbaka mot uppgifterna om att tv:s reklamförsäljning rasar.


Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryMTG TVTV4

Sveriges Mediebyråer målade idag upp en dyster bild av läget för de svenska tv-bolagen.

Enligt organisationens mätning Mediebyråbarometern backade mediebyråernas investeringar i tv-mediet med 7,6 procent under mars månad i år, jämfört med motsvarande period ifjol.

– Med tanke på de kraftiga prishöjningar som slog igenom i mars är de minskade medieinvesteringarna i tv mycket överraskande, sade Jochum Forsell, vice vd på mediebyrån IUM, och fortsatte:

– Trots att bruttopriserna höjdes med 16-30 procent minskar medieinvesteringarna i kategorin. Detta kan bara delvis förklaras med lägre utbud – antingen råder väsentligt lägre efterfrågan än tidigare, eller så har tv-stationerna inte fått igenom sina prisökningar i årsförhandlingarna.

Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV4-Gruppen, har en annan uppfattning om läget.

– Sett på årsbasis så är efterfrågan högre än någonsin. Även om tittartiden och räckvidden minskar något så är tv:s genomslagskraft större än någonsin relativt andra medier. Detta faktum vet även Jochum om. Jag gissar att han också vet att mars inte är en typisk månad, säger Michael Grimborg till Dagens Media.

Hur ser era annonsintäkter ut i mars i år jämfört med mars förra året?

– Ett litet men väntat tapp mot mars 2014. Mars bokades i början av februari vilket var mitt under peaken av förhandlingsperioden. Mars var första månaden med den nya breddade målgruppen, vilket innebar utmaningar både för mediebyråer, annonsörer och för oss på TV4-Gruppen.

Stämmer uppgifterna i mediebyråbarometern att investeringarna i tv minskar kraftigt, trots stora prishöjningar?

– Vi lägger inte så stor vikt vid Mediebyråbarometern eftersom den har dålig korrelation mot IRM:s siffror som speglar nettovolymer per kalendermånad i stället för fakturerade volymer. Men sannolikt ser vi något lägre investeringar i tv i mars 2015 jämfört med mars 2014.

Hur har ni lyckats få igenom era prishöjningar i mars?

– Mars var som sagt den första månaden med ny prislista satt på den nya breddade huvudmålgruppen, och vi var fortfarande mitt i förhandlingarna då. De kommande månaderna april, maj och juni kommer ge ett bättre och mer relevant svar på frågan, men vi är mycket nöjda med utfallet av våra årsförhandlingar.

Sami Vikback, intäktsdirektör på SBS Discovery, uppger att intäkterna hos SBS Discovery är större än förra året.

– Vi kan se en mycket positiv utveckling jämfört med mars förra året och vi har en kraftig tillväxttakt, säger han, och fortsätter:

– Vi har bra fart nu, och har mycket gott hopp om den fortsatta våren på SBS Discovery TV. Vi lanserar under sommaren och hösten en ny kanal, Investigation Discovery, som gör vårt erbjudande ännu rikare och adderar TRP (Target Rating Point/säljbara reklamkontakter). Dessutom har vi många stabila format i tablån framöver, inklusive EM-kval i fotboll.

Hur har ni lyckats få igenom era prishöjningar i mars?

 – Efterfrågan är stor och utrymmet begränsat och då är det naturligt att priserna höjs.

Inte heller Mats Nyman, försäljningsdirektör på MTG TV, känner igen sig i bilden som målas upp i Mediebyråbarometern.

– Att analysera en enskild månad är alltid svårt särskilt under Q1 då många förhandlingar fortfarande pågår. Vi ser fortsatt en mycket stark efterfrågan på linjär tv då produkten fortsatt överträffar alla andra alternativ i effekt, säger han till Dagens Media.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryMTG TVTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev