Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Tv-bolagen kapar tjänster

Publicerad: 29 December 2017, 13:43
Uppdaterad: 29 December 2017, 13:43

ÅRET SOM GICK. Terrordåd, högerextremism, historiens längsta tv-konflikt och en massiv #metoo-rörelse. Branschen har skakats om rejält under 2017 – Dagens Media sammanfattar vilka händelser som definierade medieåret.


Ämnen i artikeln:

TV 4Discovery

Den 20 april bekräftar TV4 att hela 90 tjänster ska bort och 400 miljoner kronor per år ska sparas in på Bonnier Broadcasting. I samband med sparpaketet slår man även samman Nyhetsbolaget med TV4, vilket innebär att vd Åsa Tillberg Widell får lämna sin tjänst.

Sedan i våras har flera stora chefer fått flytta på sig eller slutat. Både Håkan Rossberg och Fredrik Olofson, affärsområdeschef för sport och spel respektive chef för sporträttigheter, har fått gå i samband med förändringarna. Den tidigare chefen för TV4-nyheterna och ”Kalla fakta”, Ander­s Oxelström, har också fått lämna, samt kanalchefen för Sjuan och TV4 Fakt­a – Marit Danielsson.

I samband med att Woo blev en del av TV4:s ordinarie säljorganisation lämnade Woo-chefen Nicklas Norrby bolaget. Han har nu blivit ny försäljningsdirektör hos konkurrenten Discovery Networks.

Så sent som i november meddelade Bonnier Broadcasting att C Mores vd Manfred Aronsson ska ersättas av TV4:s operativa chef Mathias Berg.

– Det här omställningsprogrammet spänner över en längre period, men det absolut jobbigaste, att skiljas från 90 kolleger, har vi nu lagt bakom oss. Det har varit en smärtsam process på alla sätt, inte minst att se hur alla i organisationen har påverkats av det – både de som lämnat och de som stannat kvar och måste säga hej då. Men jag tycker att vi har hanterat det här på ett professionellt sätt, vilket jag känner mig stolt över, sade Casten Almqvist till Dagens Media i juli i år.

Bara en månad efter att TV4 gått ut med sitt sparpaket meddelar även Discovery Networks Sweden att 30 tjänster ska bort på tv-huset, chefstjänster inkluderade. Dan Panas, kommunikations- och pr-­direktör, var sparsam när Dagens Media nådde honom på telefon i våras.

– Vi befinner oss i en känslig process just nu och vårt fokus ligger helt och hållet på interna behov och på de berörda med­arbetarna.

Retoriken som de båda tv-husen använde sig av var snarlik. På TV4 ville man ”ligga två steg före snarare än ett” och ”på Discovery ville man ”framtidssäkra” verksamheten på en ”mediemarknad i snabb förändring”.

Alex Hartelius


Ämnen i artikeln:

TV 4Discovery

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev