Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Tv backar under maj

Publicerad: 11 Juni 2019, 07:24

Bild 1/2  

Foto: Max Pixel

Medieinvesteringarna minskade under maj månad och tv gör sitt sämsta maj på flera år. ”Ett stadigt fallande tittande i kombination med kraftigt höjda priser har sannolikt gjort att annonsörer och byråer har sett över hur man effektivt når hög räckvidd”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.


Ämnen i artikeln:

DirektreklamUtomhusIUM

De totala medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 4,8 procent under maj månad, jämfört med samma period föregående år. 

Majoriteten av mediekategorierna hade en negativ tillväxt, allra trögast gick det för bio som minskade med hela 37,4 procent. Tufft hade även DR/annonsblad som backade med 23,4 procent. Ackumulerat backade populärpress med totalt 22,1 procent. Det var även tufft för de digitala mediekategorierna. 

– Som vi tidigare har konstaterat verkar tillväxten för de digitala mediekategorierna ha mattats av det under det senaste året. I maj minskade de digitala köpen med 2,2 procent – trots att digitala medier tar andelar. Andelen digitalt ligger ackumulerat på 35,6 procent – en ökning om 2 procentenheter från samma period 2018. Samtliga digitala mediekategorier minskar, förutom online video som tangerar intäkterna från maj 2018, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i en kommentar och fortsätter:

– Tv gör den sämsta maj sedan 2014. En delförklaring är att hockey-VM under maj sändes av SVT och inte i en kommersiell kanal som i 2018. Men det är inte hela sanningen. Ett stadigt fallande tittande i kombination med kraftigt höjda priser har sannolikt gjort att annonsörer och byråer har sett över hur man effektivt når hög räckvidd. 

Även om majoriteten av mediekategorierna backade så uppvisade flera kategorier också en positivt tillväxt under maj månad. Utomhus/trafikreklam hade exempelvis en uppgång på totalt 14,2 procent med en ackumulerad tillväxt på totalt 8,8 procent. Ackumulerat är online video den kategori som ökat mest under året med en tillväxt på 14,1 procent. Under maj månad var tillväxten dock oförändrad. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

DirektreklamUtomhusIUM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev