onsdag1 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Turner köper svenska MMG

Publicerad: 17 augusti 2010, 06:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42

Turner köper mediebolaget Millennium Media Group och bildar ett nordiskt mediebolag med över 20 miljoner tv-abonnenter.


SA

Synnöve Almer


– Det är ett kul kvitto på att vi har gjort ett bra jobb när världens största mediebolag knackar på dörren och vill göra en affär. Vi har blivit uppvaktade tidigare men då har det inte känts rätt, säger Ignas Scheynius, grundare och koncernchef för MMG.

Han grundade Millennium Media Group, MMG, för tolv år sedan tillsammans med partnern CG Anderson. Sedan dess har ytterligare tre mindre delägare tillkommit.

Mediehuset MMG driver i dag tretton tv-kanaler i 53 länder genom Nonstop Television, bland annat kanalerna Showtime, TV7, Star och Silver. I verksamheten ingår även filmdistribution, medieförsäljning och ett textföretag.

Turner Broadcasting står bland annat bakom tv-kanalerna CNN, Cartoon Network och TCM i Norden och nu ska bolagens nordiska verksamhet slås ihop. Tillsammans når bolagen över 20 miljoner tv-abonnenter i Norden.

– Bolaget kommer att heta MMG och ha samma ledning och struktur som tidigare. Affären ger oss en starkare position och bättre möjlighet att fortsätta expandera med våra kanalformat internationellt, säger Ignas Scheynius.

Vad har Turner betalat för MMG?

– Det är ingen officiell siffra, men vi är nöjda med upplägget.

Han fortsätter som koncernchef tillsammans med CG Anderson.

Affären innebär inga nedskärningar i verksamheten, enligt Ignas Scheynius, utan koncernen ska istället öka personalstyrkan med 10 procent. Bolaget ska investera ytterligare i kanalinnehåll och marknadsföring samt lansera Turner-kanalen TNT i Norden. Det ska även fortsätta att driva den internationella expansionen av MMG:s kanalformat.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev