Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Tufft kvartal för bioreklamen

Publicerad: 4 Maj 2010, 08:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Tv-kanalernas höga rabatter slog mot bioreklamen, säger SF Medias vd David Bonnier.


Enligt IRM minskade bioreklamens andel av reklamkakan under det första kvartalet från 0,4 procent till 0,3 - eller från 26 miljoner kronor till 20 miljoner kronor.

– Reklammässigt har det varit en tufft första kvartal. Tv sålde extremt billigt och väldigt mycket. SF har inte samma varulager som tv-kanalerna och kan inte prispressa på samma sätt, säger SF Medias vd David Bonnier.

3D-reklamen har gjort sitt intåg på biograferna. Först Mazda och nu senast Festis. David Bonnier säger att fler än på gång, men kan ännu inte berätta några namn.

– Vi har klara affärer med flera annonsörer i 3D-formatet, men i nuläget kan jag inte gå ut med vilka som kommer att annonsera, säger han.David Bonnier säger att prognosen för biobesöken för hela 2010 ser ljus ut och att konjunkturen inte påverkat viljan att gå på bio nämnvärt.

– SF har haft en extremt bra försäljning under maj och juni. Antalet biobesökare har ökat stadigt de tre senaste åren, 15,5 miljoner besökare 2008, 17,3 miljoner 2009. Under första kvartalet i år har vi en miljon fler biobesökare än samma period 2009, säger han till Dagensmedia.se

Christer Lindh

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.