Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

TU kritiserar public service-rapporten: "Halvmesyr"

Publicerad: 2 September 2015, 09:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

TU kritiserar Myndigheten för radio och tv och rapporten om public service marknadspåverkan.


Ämnen i artikeln:

Myndigheten för radio och TVTU

I går släppte Myndigheten för radio och tv sin rapport om public service påverkan på mediemarknaden. Rapporten slår fast att public service har både positiv och negativ påverkan på konkurrenssituationen på marknaden.

Nu kritiserar Tidningsutgivarna, TU, delar av rapporten. Branschorganisationen anser bland annat det är märkligt att Myndigheten för radio och tv inte har kunnat finna belägg för påståenden om att SVT:s och SR:s programinnehåll blivit mer likt de kommersiella aktörernas.

"Det torde vara uppenbart för var och en vid en granskning av de textdominerade public service-sajterna, t ex SVT:s nyhetsapp." skriver TU, i ett uttalande.

Förslaget om att ”intressenter ska ges en formaliserad möjlighet att begära en prövning av om en tjänst borde vara föremål för förhandsprövning” kallar TU för en "halvmesyr".

"I och med att avgörandet om en ny tjänst ska anmälas till förhandsprövning alltjämt ligger kvar hos public service-bolagen. Beslutet om en tjänst ska förhandsprövas – och själva förhandsprövningen - måste här flyttas till en oberoende instans, förslagsvis Konkurrensverket."

Trots kritiken välkomnar TU att rapporten problematiserar public service och ser den som stratskottet för en fördjupad diskussion.

Som Dagens Media kunde berätta i nummer 12, 2015, finns det ett stort missnöje gentemot public service bland landets mediebolag. Kritiken handlar bland annat om att public service programutbud blivit mer kommersiellt, att nyhetsverksamheten konkurrerar med tidningsbolagens nyhetssajter och att public service på grund av sin finansieringsmodell kan driva teknikutvecklingen och nya konsumentbeteenden.

Läs mer om upproret mot SVT och public service i Dagens Media nummer 12, som kom ut 24 juni 2015. Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev