Rörligt
Trots ekonomiska läget – medieutgifterna ökar
Publicerad: 18 oktober 2022, 05:39
Foto: wundervisuals/Getty Images
Mediavisions siffror från det tredje kvartalet visar att hushållens siffror ökar.
Ämnen i artikeln:
MediavisionHushållens medieutgifter ökade under det tredje kvartalet trots den ekonomiska oron. Det visar en analys av Mediavision.
De senaste siffrorna visar att hushållen i snitt lägger 714 kronor per månad på medietjänster. Det är en ökning jämfört med andra kvartalet i år, och en ökning på 10 procent jämfört med samma kvartal föregående år.
Alla mediekategorier växer, det vill säga ljud, text och video, men video ökar mest. Under det tredje kvartalet ökade video med 11 procent, motsvarande 42 kronor, jämfört med samma period i fjol.
ANALYS: Ingen inflation hos streamingtjänsterna – ännu
Samtidigt flaggar Mediavision i sin analys för att det finns tecken på att medieutgifterna kan komma att minska senare.
– Slutsatsen så här långt 2022 är att de sammantagna medieutgifterna fortsätter att växa, trots ökad osäkerhet kring ekonomin. Men om hushållens situation blir tuffare framöver kan detta förändras. En tredjedel av hushållen uppger att de skulle minska sina medieutgifter givet att deras ekonomi försämrades, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelande.
Samtidigt uppger fler att de skulle spara in på andra utgifter än just medieutgifter vid en försämrad hushållsekonomi, skriver Mediavision.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.