Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Rörligt

Trots C Mores brakförlust – vinst för Bonnier Broadcasting

Publicerad: 10 Februari 2017, 14:14
Uppdaterad: 14 November 2017, 10:03

Casten Almqvist. Foto: Janne Naess

TV4-Gruppen gör ett starkt resultat 2016. Samtidigt står C More inför stora utmaningar.


Ämnen i artikeln:

TV4TV4-gruppenCMoreMTV

TV4-Gruppen förbättrade sitt operativa resultat till 734 miljoner kronor, en ökning från 662 miljoner år 2015. Omsättningen steg något, till 4,3 miljarder från 4,2 året dessförinnan.

Resultatförbättringen menar man bygger på stora tittar- och användarframgångar, en fortsatt stark annonsmarknad och det omfattande förändringsarbete som TV4-Gruppen bedrivit under de senaste åren.

Inte minst digitalt var 2016 ett rekordård för TV4, bland annat med 2,2 miljoner inloggade användare på TV4 Play och nytt all-time-high för spenderad tid. Och även om det traditionella tv-tittandet minskade något noterade TV4-Gruppen sina högsta tittartidsandelar någonsin, och för TV4-kanalen var det högsta andelen på 10 år.

Det operativa resultatet för hela Bonnier Broadcasting minskade från 2015 års 417 miljoner kronor, till 373 miljoner 2016.

– Under ett år av stora förändringar inom hela Bonnier Broadcasting är det ett styrkebesked att TV4-Gruppen med sina tittar- och användarframgångar i ryggen levererar ett nytt starkt resultat. Det är också en viktig pusselbit i C Mores vändning till vinst då det möjliggör fortsatta kraftfulla investeringar i teknik, innehåll och organisation inom hela affärsområdet, säger Casten Almqvist, vd TV4 och Bonnier Broadcasting, i ett pressmeddelande.

Samtidigt gör C More en storförlust på nästan en halv miljard. Det operativa resultatet landade på - 307 miljoner kronor.

Enligt pressmeddelandet var det fortsatt stora investeringar i innehåll, teknik och organisation, och en något långsammare tillväxt än beräknat, som fortsatte att tynga verksamheten och bidrog till ett fortsatt negativt resultat för C More.

Även för MTV:s del var 2016 fortsatt tuff och det operativa resultatet landade i en förlust på 56 miljoner.

– Norden är en av väldens mest konkurrensutsatta mediemarknader. Vi måste vara ödmjuka inför detta faktum. Nyckeln ligger i att hela tiden ligga steget före i hur vi optimerar teknikutveckling, produktion och programinvesteringar. TV4 och C More tänker fortsätta erbjuda tittare och användare det absolut starkaste totala tv-erbjudandet oberoende av plattform. Samma sak gäller för MTV och C More i Finland, säger Casten Almqvist.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV4TV4-gruppenCMoreMTV

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev