Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Trösten till SVT – det är pensionärerna som sviker Melodifestivalen

Publicerad: 10 mars 2014, 15:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:45

Det är framförallt tittarna över 60 år som sviker "Melodifestivalen", visar Dagens Medias uträkning.


Ämnen i artikeln:

SVT

Dagens Media har tidigare idag berättat att lördagens final av ”Melodifestivalen” i SVT sågs av 3.302.000 tittare.

Det innebär ett tapp på över 800.000 tittare jämfört med 2013, och den sämsta tittarsiffran för en final i "Melodifestivalen" under 2000-talet.

Men när Dagens Media tittar närmare på tittarstatistiken hos MMS visar det sig att det inte främst är de svårflirtade, unga tittargrupperna som sviker ”Melodifestivalen”.

Raset är i stället störst bland 60-plussarna – den målgrupp som SVT har ett benhårt grepp om, och som är minst intressant för public service-bolagets kommersiella konkurrenter.

Minskningen i ”pensionärsgruppen” är på hela 30 procent, från drygt 1,2 miljoner till 875.000 tittare, vilket kan jämföras med det totala tappet – alla målgrupper inräknade – på 20 procent.

Den grupp som står för det näst största tappet, på 21 procent, är tittarna i åldersgruppen 3-14 år. Förra året tittade 642.000 barn på finalen, och i år var siffran 505.000.

Åldersgrupperna 15-24 år och 25-39 står för den minsta minskningen, 7,5 respektive 11 procent.

Bland 40-59-åringarna var det 219.000 färre tittare i år, vilket motsvarar ett tapp på 18 procent jämfört med 2013.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.