Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 17 September 2014, 08:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28
Vill engagera tittarna i second screen.
Mobiloperatören Tre sponsrar svensk elithockey sedan några år. Inför årets säsong fördjupas samarbetet genom sponsorskap av fem SHL-klubbar: HV71, FBK, Växjö Lakers, Örebro Hockey och Linköpings HC.
Huvudnumret för säsongen är dock den nya mobilappen "Rinkside 3" som görs i samarbete med C Mores sändningar från SHL.
Appen låter tv-tittarna kommentera matcher i realtid och tycka till om det som händer genom omröstningar och undersökningar. Det kan bland annat handla om matchens bästa spelare, hur stort förtroende man har för tränaren eller om något lag bör skicka ut målvakten.
Åsikterna lyfts in som en egen programpunkt i C Mores livesändning.
– Vi vet att när du konsumerar sport, på arenan eller vid tv:n, så sitter du med ytterligare en skärm. För oss är det naturligt att vara en del i hockeyn och jobba med second screen och mobil teknik för att förstärka upplevelsen, säger Kalle Eliason, marknadschef på Tre Företag, till Dagens Media.
– Hockey är en stor och bred sport som gillas av över 50 procent av svenskarna. Därför passar det oss att använda hockeyn för att stärka vårt varumärke och på sikt sälja fler abonnemang, fortsätter han.
För C More innebär samarbetet med Tre ett nytt sätt att interagera med tv-publiken under sändning.
– Tittarna sitter med fler skärmar framför tv:n men är splittrade mellan olika sociala medier och forum. Nu samlar vi tittarnas engagemang i en gemensam app, som ger en direktkanal rakt in i tv-studion, säger Niklas Turner Olovzon, kreativ chef på Passion Lab, som har tagit fram appen.
Appen kommer att användas i flera av C Mores hockeysändningar och blir en fast programpunkt i programmet "Hockeylördag". C More har tillsatt en reporter, Lovisa Giertta, med ansvar för att interagera med tittarna genom appen.
– Samarbetet med en stark partner som Tre innebär flera användare till appen. Vi har haft stor samsyn på hur det här ska se ut, och jag tror att det kommer att gå fort att få tillräckligt stor trafik, säger C Mores sportchef Johan Cederqvist.
Förutom appen genomför Tre även en tävling tillsammans med sponsrade klubbarna, där hockeyfansen kan vinna utvalda platser på arenan där de kan interagera med speakern och ge sina synpunkter på matchen.
– Vi vill ge hockeypubliken en bättre och närmare hockeyupplevelse, på arenan och hemma i tv-soffan, säger Kalle Eliason.
Susanne Zabrodsky‚ projektledare
Terese Hansén, produktionsledare
Per Berthels, ad
Josefine Hådell, copy
Niklas Turner Olovzon, cd
Kristin Djerf