fredag22 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Trendbrottet – Netflix har slutat att växa i Sverige

Publicerad: 25 augusti 2014, 07:45

Här är nyheten som lär tas emot med glädje av cheferna på de svenska tv-bolagen.

Ämnen i artikeln:

HBONetflix

Fredrik Svedjetun

fredrik.svedjetun@dagensmedia.se


Den amerikanska streamingjätten Netflix har vuxit stadigt sedan lanseringen i Sverige för två år sedan.

Enligt analysföretaget Mediavision bröts dock tillväxten under andra kvartalet i år, då Netflix står kvar på samma nivå som under första kvartalet.

Istället är det Netflixs amerikanska konkurrent, HBO, som växer ordentligt – snabbast av alla streamingtjänster i Sverige.

100 000 nya hushåll har i år skaffat HBO Nordic, vilket innebär att tjänsten nu på allvar börjar utmana Netflix, Viaplay och de andra streamingaktörerna, enligt Mediavision.

Netflix är dock fortfarande tydlig marknadsledare, med 640 000 betalande abonnenter under andra kvartalet.

Streamingmarknaden som helhet växte marginellt under andra kvartalet, men passerade ändå för första gången 1 miljon abonnenter, eller ungefär vart fjärde hushåll.

– Det vi ser är de första tecknen på att marknad och konsumenter börjar mogna, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelande.

Hon fortsätter:

– Att tillväxten nu saktat in är delvis en säsongseffekt, svenskarna konsumerar helt enkelt inte lika mycket tv och film under sommarmånaderna. Och till skillnad från vanliga tv-paket kan man tillfälligt säga upp sina streamingabonnemang under semestern om man inte tittar. Men intresset för streamingtjänster är fortfarande högt och marknaden kommer fortsätta växa under hösten – taket är inte på något sätt nått.

Mediavision bedömer att ungefär en tredjedel av de svenska hushållen abonnerar på streamingtjänster inom det närmaste året.

Om Mediavisions undersökning

• Mediavision är ett oberoende konsult- och analysföretag, inriktat på analys och strategi inom digitala medier.

• Varje månad intervjuas 1000-1500 slumpmässigt utvalda personer mellan 15-74 år via webb.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev