Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Transparens kommer bli en nyckelfråga"

Publicerad: 30 December 2016, 08:00
Uppdaterad: 2 Januari 2017, 07:50

Magnus Törnblom: "På ett privat plan blir mitt löfte till mig själv att åka så mycket skidor som jag bara kan." Foto: Press

JULENKÄT. TV4:s presschef för företagsfrågor Magnus Törnblom ser Facebooks uppblåsta siffror som en av årets mest anmärkningsvärda branschhändelser.


Ämnen i artikeln:

TV4Facebook

Vilken var den största branschhändelsen 2016?

Fejknyheter, misstro och ökad polarisering har under året påverkat både media, politik och omvärld på ett sätt som satt tidigare logik, strukturer och affärsmodeller på svåra prov. I det sammanhanget tycker jag också att avslöjandena om Facebooks kraftigt överdrivna konsumtion och agerande i en rad sammanhang är anmärkningsvärt, och jag är förvånad över hur tystnaden från Facebook gjort att svensk bransch- och affärsmedia bevakat det mindre än internationell media, säger Magnus Törnblom och fortsätter:

– Allt det här bidrar också till det rejält ökade förtroendet från annonsörer för tv som räckviddsmedium och för transparenta playtjänster. Ur TV4-perspektiv måste jag säga att TV4 Plays inloggningsprojekt sticker ut. På ett halvår har långt över 2 miljoner användare registrerat sig, vilket gör TV4 Play till landet största inloggade tv-tjänst.

Vad är ditt nyårslöfte?

– Från TV4:s och C Mores håll handlar det om att med användarna i fokus fortsätta leverera det starkaste svenska tv-erbjudandet på alla plattformar. I TV4-kanalerna, på TV4 Play och på C More. Och att genom transparens och kvalitet ge annonsörerna det starkaste kommersiella erbjudandet. På ett privat plan blir mitt löfte till mig själv att åka så mycket skidor som jag bara kan. Behöver bara lite snö att åka på.

Sia om din bransch: Vad händer 2017?

– Utöver att transparens kommer bli en nyckelfråga för medieaktörer hoppas jag att de etablerade medierna vågar och förmår stå upp för de oerhört viktiga värden de bidrar med till samhället. I 200 år har fria och kommersiella medier i Sverige genom journalistik och granskning lagt grunden för en fungerande demokrati, säger han och fortsätter:

– Lika viktigt som det är med ett starkt och oberoende public service är det att alla dessa kommersiella medieföretag, som sysselsätter majoriteten av de svenska journalisterna, får goda förutsättningar att verka. Bara så skapas mediemångfald. Och det är nödvändigt att politiken förstår det. Då tror jag också att det läggs en grund för de digitala affärsmodellerna att utvecklas. Men risken är tyvärr stor att vi under 2017 också kommer få se fortsatta nedskärningar.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.