Rörligt
Total tv-reklamen ökar under Q1
Publicerad: 22 april 2022, 09:54
Foto: Fuzznails/Getty Images
Den totala tv-reklamen, linjär-tv och onlinevideo, ökade under det första kvartalet 2022 jämfört med det första kvartalet 2020 och 2021, det visar siffror från MMS.
Reklamen i både linjär-tv och onlinevideo ökar, vilket innebär att det totala antalet TRP har ökat. Reklamen i linjär-tv dominerar dock fortfarande men procentuellt ökar reklamen i onlinevideo mer – men från lägre TRP-nivåer.
Siffrorna visar också att antalet annonsörer som köper tv-reklam inte har minskat, trots den generella nedgången av linjärt tv-tittande.
Grafik: Källa: MMS
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.
– Vi har under flera år sett att annonsörer kombinerar linjär-tv med onlinevideo. Numera ser vi allt oftare att enskilda annonsörer optimerar total räckvidd och frekvens i sina målgrupper genom att kombinera dessa. Det är emellertid fortfarande uppenbart att den linjära tv-reklamen levererar betydlig fler TRP för de allra flesta annonsörer. Man bör dock beakta att denna data inte täcker all onlinevideoreklam, men oavsett detta så är TRP-volymerna på helt olika nivåer för tv och onlinevideo, säger Magnus Anshelm, vd på MMS i en kommentar och fortsätter:
– När man tittar närmare på de största annonsörerna finner man att P&G är i topp beroende av att de köper reklamkontakter för så många olika varumärken. Tele2 sticker ut genom att lägga förhållandevis mycket TRP-tryck online, men det är ändå i egenskap av att vara en av de största annonsörerna i linjär-tv som gör att de hamnar som tredje största total-tv-annonsören under Q1 i år.
Vad är TRP?
TRP står för target rating point. Summan av all rating, bruttoräckvidd, för en kampanj i en viss målgrupp och inte hela publiken som vid GRP (gross rating point). Varje ratingpoint är en procent av den specificerade
målgruppen. TRP är en försvenskning av GRP-uttrycket
och används sällan internationellt, där talar man om
GRP i målgruppen.
GRP anger den totala bruttomängden exponeringar och
är en produkt av nettoräckvidd och medelfrekvens.
Källa: MMS ordbok