Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Tittartapp för TV3:s Trolljägarna

Publicerad: 25 Februari 2015, 08:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:12

Premiärsiffran "godkänd", enligt TV3 – trots stort tittartapp jämfört med förra säsongens premiär.


Ämnen i artikeln:

Robert AschbergTV3

Förra årets urpremiär av TV3:s program ”Trolljägarna” – där Robert Aschberg jagar näthatare – sågs av 449 000 tittare, enligt MMS.

I går, klockan 21:00, var det premiär för den andra säsongen.

Enligt preliminära siffror från MMS sågs programmet av 278 000 tittare i linjär-tv. Det är en minskning med 38 procent jämfört med fjolårets premiär.

Enligt MTG TV beror tittartappet främst på hård konkurrens på sändningstiden.

– Det är godkänt utifrån den tuffa konkurrensen på sloten och det är även i nivå med vad ”Mordet” hade där tidigare, säger Susanne Nylén, tillförordnad presschef på MTG TV.

Programmet levererade en rating på 2,6 procent i huvudmålgruppen 15-49 år.

För att skapa uppmärksamhet kring programmet görs kampanjen #stoppatrollen, tillsammans med Aftonbladet.

Programmet sändes samtidigt som SVT:s ”Veckans Brott”, en slot som TV3 tidigare under året fyllde med kriminalsatsningen ”Mordet”.

På samma slot sändes även ”Biggest loser” i Sjuan och ”Big bang theory” i Kanal 5.

”Mordet”, som gick i fem avsnitt, pendlade mellan 223 000 tittare och toppnoteringen 422 000 tittare. I snitt lockade Mordet 290 000 tittare per avsnitt.

Direkt efter ”Trolljägarna” sände TV3 det andra avsnittet av säsongens ”Stalkers”, som leds av Hasse Aro.

Enligt preliminära siffror nådde programmet 284 000 tittare, vilket gav en rating på 2,6 procent i huvudmålgruppen 15-49 procent. Motsvarande siffra för premiären var 271 000 tittare, enligt definitiva siffror från MMS.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Robert AschbergTV3

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.