Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Tittartapp för Idols sjunde säsong

Publicerad: 10 December 2010, 14:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

UPPDATERAD. Ikväll är det dags för Minnah Karlsson och Jay Smith att göra upp om vinnartiteln. Årets Idol har hittills tappat var sjätte tittare på fredagsfinalerna.


Storproduktionen Idols sjunde säsong går mot sitt slut. Dagensmedia.se har granskat tittarsiffrorna för programmets viktiga fredagsfinaler - och de visar att denna säsong lockat en betydligt mindre tv-publik än tidigare.

De nio fredagsfinalerna har hittills haft ett genomsnittligt tittande på knappt 1,1 miljoner kl 20-sändingen. Det innebär att programmet har tappat var sjätte tittare jämfört med fjolårets rekordsäsong, enligt MMS:s tittarstatistik.

– Vi har haft en liten hängmatta på fredagar, men jag det handlar ju bara om grader av framgång. Vi är fortfarande väldigt nöjda med programmet, säger Fredrik Arefalk, programchef för TV4.

Varför har det varit en svacka?

– Det finns säkert många faktorer bakom det. Det återstår för oss att analysera. Vi måste ju hela tiden göra program som är bättre än föregående säsong. Det innebär att vi alltid behöver skruva på allt inför nästa säsong så att programmet inte självdör.

Amerikanska Idol har haft problem att attrahera tittare på senare år. Där finns planer på att införa klassiska dokusåpa-moment i serien för att locka större tittarskaror, till exempel låta Idolerna flytta ihop i ett hus med övervakningskameror som i ”Big Brother” och införa biktnings-sekvenser.

Det här är inget som Fredrik Arefalk tror på för svensk del.

– Jag har ingen känsla att det skulle hjälpa vårt program. Vår styrka är våra auditionprogram, så vårt fokus är att titta på hur vi kan göra fredagsprogrammen ännu bättre. Vi ska hålla kvar i grundkärnan i Idol, som faktiskt fortfarande går oerhört bra, säger Fredrik Arefalk.

Just den här säsongen är han särskilt nöjd med tittandet under auditionprogrammen. De sändes tidigare i höst från måndag till torsdag, till de elva finalisterna hade sållats ut.

– Det var en ovanligt stark auditionfas tittarmässigt, vilket är fantastiskt med tanke på att formatet har några år på nacken. En bra höststart betyder mycket för oss eftersom det gör att våra konkurrenter får svårare att ta sig in, säger Fredrik Arefalk.

Han tror på ett rejält tittaruppsving under kvällens slutstrid. Jay Smith ska sjunga låtar från Creed och Madonna. Minnah Karlsson kontrar med Gwen Stefani och The Beatles. Duellen avslutas med att finalisterna sjunger varsin version av vinnarlåten ”Dreaming People”.

Tror du att ryktena om kärleksaffären mellan finalisterna driver upp tittandet?

– Nej, jag tror inte det gör någon större skillnad för finalen. Det är något som händer utanför programmet.

Och vem tror du vinner?

– Det vill jag behålla för mig själv.

 

Här är sammanställningen av fredagstittandet på huvudsändningen. Klicka i högerspalten för att se en större bild.

 

Idol-historik

Vinnare

2009: Erik Grönwall (före Calle Kristiansson och Tove Östman Styrke)

2008: Kevin Borg (före Alice Svensson och Robin Bengtsson).

2007: Marie Picasso (före Amanda Jenssen och Andreas Sjöberg).

2006: Markus Fagervall (före Erik Segerstedt och Johan Larsson).

2005: Agnes Carlsson (före Sebastian Karlsson och Sibel Redzep).

2004: Daniel Lindström (före Darin Zanyar och Fillip Williams).

 

Programledare

2007-20010: Peter Jihde.

2007: Carolina Gynning & Carina Berg (auditionturnén).

2006: Sanna Bråding & Mogge Sseruwagi.

2005: Tobbe Blom & Johan Wiman.

2004: David Hellenius & Peter Magnusson.

 

Huvudsponsorer

2010: Dustin Home, Hitta.se, Tele2, Läkerol

2009: Dustin Home, Hitta.se, Tele2, Blocket.se

2008: Dustin Home, Hitta.se, Blocket.se, Tele2.

2007: Dustin Home, Hemglass, Blocket.se, Hitta.se.

2006: Tre, Blocket.se, Dustin Home, Hitta.se.

2005: OLW, Tre, Hitta.se, Blocket.se.

2004: Blocket.se, OLW, Ginza.se, Telia.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.