Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Tittarrekord för årets julkalender i SVT

Det linjära tittandet har ökat – och över 80 procent fler såg "Storm på lugna gatan" online jämfört med förra årets julkalender.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 02 Januari 2019, 09:04

Ämnen i artikeln:

SVT

SVT:s julkalender "Storm på lugna gatan" har gått hem hos publiken.

Foto: Johan Paulin/ SVT

Onlinesiffrorna för SVT:s julkalender visar att nära 750 000 tittare har sett varje avsnitt i år. Förra året låg snittet på 404 000 per avsnitt, enligt SVT. Även de linjära siffrorna har gått upp och snittet har i år legat på runt på två miljoner jämfört med 1,7 miljoner förra året, visar siffror från MMS.

Johanna Gårdare som är programchef på Barnkanalen och ansvarig utgivare för julkalendern kommenterar:

– En ökning med 85 procent online är fantastiskt och ger oss ett kvitto på att julkalendern är en viktig tradition som samlar familjen oavsett plattform.

Hon tror även att en del av framgången med "Storm på lugna gatan" är att SVT har varit lyhörda kring vilka behov publiken vill att en julkalender ska fylla.

- Publiken är tydliga med att de vill ha julstämning, snö, igenkänning och bärande berättelser för både barn och vuxna. Det är viktigt för att det ska bli en samlande stund för hela familjen i december. Det ska vi fortsätta med även i nästa års julkalender som bjuder på ordentlig julfrossa.

2019 års julkalender i SVT har döpts till "Panik i tomteverkstan", och beskrivs i ett pressmeddelande som en humoristisk julsaga som utspelar sig i tomtens värld. Per Andersson och Pernilla Wahlgren axlar rollerna som tomten och tomtemor. För manus och regi står Fredde Granberg och Thomas Claesson som också ligger bakom serien "Familjen Rysberg".

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.