Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Tittarras i äldre målgrupper

Dagens Media har låtit MMS ta fram hur det linjära tv-tittandet har förändrats under 2018 och de senaste fem åren. "Under ytan så är utvecklingen inte fullt så stabil", säger Magnus Anshelm, vd på MMS.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 23 Januari 2019, 07:00

Ämnen i artikeln:

MMS

MMS siffror över PUT (people using television) 2018 visar att tittartiden har gått från i genomsnitt 140 minuter per dag till 133 minuter per dag, det gäller alla i åldrarna 3-99 år. Ratingen har minskat med 0,5 procentenheter.

MMS vd Magnus Anshelm konstaterar att den strukturella nedgången av linjärtittandet fortsätter.

– På ytan ser den totala nedgången relativt stabil ut men under ytan så är utvecklingen inte fullt så stabil, säger han.

I 2018 års siffror är det framför allt två saker som sticker ut. Linjär-tv-tittandet bland unga vuxna minskar inte fullt så mycket som tidigare, medan tittartiden hos den äldsta gruppen minskar förhållandevis mycket.

Läs resten av artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 4.

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Ämnen i artikeln:

MMS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.