Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Tittarfiasko, uppror – och hårda sparkrav

För ett år sedan publicerade Dagens Media ett reportage om Nyhetsbolaget. Med anledningen av nyheten om de nya nedskärningarna publiceras reportaget här igen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 14 Maj 2013, 07:50
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:41

Ämnen i artikeln:

NyhetsbolagetTV4-gruppenTV4 NewsTV4

Ett år har gått sedan upproret mot Nyhetsbolagets ledning. I ett stort dokument berättar Dagens Media historien om Bonnier-experimentet Nyhetsbolaget. Där ger också vd:n Åsa Tillberg för första gången en längre intervju om sitt nya jobb.

Det är tisdagseftermiddag i TV4-huset i Värtahamnen. För en stund stannar nyhetsproduktionen upp. De som kan lommar iväg till personalmatsalen ”Pontu-s på Fyran”.

Efter ett drygt år fyllt av konflikter, öppna bråk och sparkrav har Bonnier bytt ut ledningen för jätte-experimentet Nyhetsbolaget.

Parhästarna Jan Scherman och Göran Ellung är borta. Likaså hr-chefen Annakarin Runestad. DN:s hårdhudade redaktionschef Åsa Tillberg är den som fått uppdraget att föra deras Nyhetsbolag in i framtiden.

I matsalen får de drygt 400 journalisterna en första vink om hur den framtiden ser ut. Och hur Åsa Tillberg ser på sitt nya jobb.

– Hon sade att hon tyckte att det skulle bli roligt, säger en medarbetare som bevittnade hennes första framträdande.

Men Åsa Tillberg kom inte till ”Värtan” med några glädjebesked.

Hennes budskap var lika klart som nattsvart. Patienten Nyhetsbolagets hälsa är sämre än många trott.  Förlusten för 2012 har spräckt budgeten och landar på 117 miljoner kronor.

– Nu väntar alla på vad som ska hända, säger en medarbetare.

Ska TV4 News läggas ned?

Blir det en personalslakt?

Eller sitter Tillberg på någon mirakelkur som dramatiskt kan öka intäkterna i en tid då broadcast-tv kanske börjar se starten av det stålbad som dagspressen varit inne i de senaste åren?

Födelsen

– Man ska sluta leka när det är som roligast, sade Jan Scherman.

Våren 2011 berättar den forne ”Kalla Fakta”-murveln, FNL-aktivisten och korvälskaren Jan Scherman att han ska kliva ned som vd för TV4-gruppen efter tio år på posten.

Istället får han det yttersta ansvaret för det kanske största experiment som TV4, en kanal som alltid satt stor prestige i sin omfattande aktualitetsavdelning, genomfört på den journalistiska sidan.

Som arbetande styrelseordförande ska han starta ett ”nyhetsbolag”.

Dessutom ska han se till att Sverige, för första gången sedan SVT skrotade sitt försök i början av 2000-talet, får en dygnet-runt-sänd nyhetskanal.

Till sin hjälp tar han vännen och TV4-veteranen Göran Ellung.

När TV4-gruppens styrelse den 22 september 2011 fattar det formella beslutet att skapa Nyhetsbolaget Sverige AB är det han som blir vd.

Journalisterna ska sitta kvar i TV4-huset.

Producera samma innehåll som förut åt samma kanal.

Men istället för Bonniers kassa-ko TV4 ska de över 400 journalisterna jobba för ett nystartat produktionsbolag, vars primära uppgift är att göra program för kunden TV4.

Planen är att fler aktörer ska dela på notan för TV4:s omfattande nyhets- och samhälls-material.

– En del i att skapa Nyhetsbolaget var möjligheten att sälja material till andra, säger Göran Ellung i dag om bakgrunden till varför journalisterna tvunget skulle flyttas till ett annat bolag.

Upplägget skulle också leda till ett bredare utbud av nyheter och samhällsjournalistik i TV4, inte minst genom starten av TV4 News.

– Vi ville sätta en svensk nyhetskanal på kartan i Sverige. Där låg andra nordiska länder ett steg före. Det kändes både angeläget och viktigt, samtidigt som det är en bra affär över tid, säger Göran Ellung.

Den danska förlagan TV 2 News lanserades i december 2006, och har lyckats nå lönsamhet. Kanalen firade nyligen sin bästa vecka någonsin, och blev landets fjärde största rent tittarmässigt.

Ellung och hans kollegor gjorde ett flertal studiebesök hos danskarna för att lära.

Men samtidigt som man skulle stärka nyhetsbevakningen fanns redan från start ett sparbeting.

50 miljoner skulle kapas på två år.

Upproret

När sommaren är över börjar orosmolnen snabbt torna upp sig. TV4-gruppens personalchef Annakarin Runestad funderar på att ”göra en DN” och låta samtliga 400 journalister söka om sina tjänster. Magnus Janson, av elaka röster kallad Bonniers slaktare, kallas in som förhandlingschef och ansvarig för den nya organisationen.

Samtidigt finns ett internt missnöje med själva beslutet att ”lägga ut” journalistiken på ett bolag utanför TV4.

En av kritikerna är Lennart Ekdal, som varit med sedan starten av kanalen.

– Alla kommersiella mediehus mår bra av att ha journalister inhouse. Det bidrar till ett uppfriskande debattklimat, viss internkritik, en gnutta ideologi i affärstänket, och skapar förståelse mellan personalkategorier, säger han i dag, och tillägger:

– Det var djupt oklokt att gå ifrån den principen.

Nu har han lämnat TV4, som varit hans professionella hem de senaste 23 åren.

Hösten blir till vinter. Och Jan Scherman packar ihop sina pinaler från vd-rummet.

I hans nya rum väntar favoritmjukisdjuret I-or – den pessimistiska åsnan från Nalle Puh.

Jan Scherman vill inte vara en I-or. Han vill inte säga nej.

– Jag tycker vi säger ja för lite. Det går inte att analysera fram en succé. Men när man säger ja så uppstår ju också risken att misslyckas, säger han i en intervju med Dagens Media.

Samtidigt drömmer hans efterträdare Casten Almqvist om att 50 miljoner ska sparas genom sammanslagningen av TV4:s och TV4 Sveriges nyhetsbevakning.

Han drömmer också om att någon medarbetare fem år senare ska kunna stå på TED-konferensen och berätta om hur TV4-gruppen har återuppfunnit sig själv.

När nyårsklockorna ringer sätts planen i verket.

Nyhetsbolaget föds.

TV4 delas i två.

Journalisterna som tidigare har sett sig som kanalens själva själ blir anställda av ett produktionsbolag – där makten över vad som ska produceras ligger hos deras gamla kollegor på TV4. Hos ”beställaren”.

Den 24 januari 2012 lanseras jättesatsningen TV4 News.

– Det är fantastiskt att vi i Sverige, precis som i Norge och Danmark, äntligen fått en nyhetskanal. Under den första dagen sände vi live från hela världen och responsen från tittare har varit överväldigande positiv, jublade Göran Ellung när premiär-nerverna släppt.

Men premiärstämningen ska snart bytas ut mot bråk.

Dagen efter lanseringen be-rättar Dagens Media att de anställda på Nyhetsbolaget riskerar kraftigt försämrade villkor.

I februari avslöjar Journalisten vidden av försämringarna, som bland annat ska innehålla sänkta OB-nivåer och slopad extrasemester. Ytterligare bensin hälls på brasan då Dagens Media avslöjar att Göran Ellung ut-lovats en bonus som ska utbetalas om han lyckas genomföra sparbetinget på Nyhetsbolaget och hålla nere kostnaderna för TV4 News.

Många medarbetare rasar öppet.

En protestlista lämnas till ledningen.

I Göran Ellungs huvud handlar konflikten om mer än bara villkoren. Han gör analysen att det handlar om omställningen till att jobba för ett helt nytt bolag.

Bland personalen florerar en annan tanke.

Internt ses konstruktionen av vissa som ett sätt för TV4 att både äta kakan och ha den kvar. Är hela meningen med Nyhetsbolaget att kunna försämra villkoren och senare skära ned på personalen?

– Vi knoppas av från TV4, som går med vinst, till ett bolag som inte kan gå med vinst. Det är ett sätt för TV4 att säga att de inte vill betala lika mycket för nyheterna som levereras, säger en medarbetare i dag.

Först i september 2012 kommer facket och ledningen överens. Facket får igenom många av sina krav.

– Vi fick tillbaka nästan allting. Det var naturligtvis inte vad ledningen hade tänkt sig. Det var helt idiotiskt och ett effektivt sätt att vända personalen mot ledningen, säger en medarbetare.

Kontroversen har satt sina spår. Misstron finns till viss del kvar än i dag.

Tittarfiaskot

I ena ringhörnan står finansminister Anders Borg. I den andra Socialdemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Magdalena Andersson.

Det är slutet av november 2012 och TV4 News-programmet ”Newsroom” kunde knappast ha fått bättre premiärgäster. Samtidigt är det mycket få tittare som har hittat till kanalen. Det blir svårare att boka publikdragande namn.

Till slut får Jan Scherman själv sätta sig och ringa runt för att försöka få in tunga gäster till programmet.

– Problemet är ju att det inte är någon som tittar, säger en uppgiftslämnare.

Detta trots att Göran Ellung fyra veckor efter premiären gått ut med att TV4 News når 250 000 unika tittare varje dag. Det ska visa sig vara en glädjekalkyl byggd på kreativt siffertrixande.

I dag är medarbetarna, Göran Ellung, Åsa Tillberg och mediebyråerna alla överens om att tittarsiffrorna är alldeles för låga. I mars 2013 når TV4 News en räckvidd på omkring 70 000 tittare, enligt MMS. Siffran avspeglar hur många som slår på TV4 News och låter den vara på i minst fem sammanhängande minuter en genomsnittlig dag och motsvarar ungefär 0,8 procent av befolkningen.

Tittartidsandelen, hur mycket av det totala tv-tittandet som tillfaller TV4 News, ligger på 0,1 procent.

– 71 000 är nog inte vad de hade siktat på. Ellung var ute och pratade om flera hundra tusen, vilket mer visade sig vara önsketänkande, säger Mattias Carlström, tv-rådgivare på Carat.

Det spiller självklart också över på kanalens kommersiella dragningskraft och påverkar hur mycket annonspengar den kan generera.

– Jag gillar profilen på kanalen starkt. Men den har inte riktigt fått fotfäste, så det är inte jättespännande för oss med tanke på tittarsiffrorna, säger Christian Rissel, mediechef på mediebyrån MEC.

Hur mycket måste siffrorna upp?

– Det är svårt att säga. Men i alla fall till det dubbla.

Andra tv-experter menar att TV4 News ger kvalitativa mervärden till TV4-gruppen som helhet.

– Det är en kanal som ökar trovärdigheten hos TV4. Även om det är en liten kanal så ger den mycket annat till TV4, säger Sara Bergström, tv-chef på PHD.

Toyotas lyxbilsmärke Lexus är ett av varumärkena som varit med TV4 News från starten. Marknadschefen Anders Drakenberg är på det stora hela nöjd. Istället för att betala mångmiljonbelopp för att synas i bredare kanaler kan bolaget nå en nischad och förhoppningsvis köpstark målgrupp med hög frekvens, till en förhållandevis låg kostnad.

– Eftersom vi är relativt små blir det tufft för oss att synas i breda kanaler. Smalheten i TV4 News är en förutsättning för oss och en del av upplägget snarare än ett problem i sig, säger Anders Drakenberg.

Hur mycket Lexus betalar är dock en fråga som hänger samman med tittandet och hur många kontakter TV4 News kan leverera. Lexus tecknar årsavtal vars ”innehåll givetvis är beroende av” kanalens framgång.

Tittandet, och antalet reklamkontakter, är lägre än vad man hoppats på från start.

– Vi får vad vi betalar för, konstaterar Anders Drakenberg, och tillägger:

– Det är synd att utvecklingen inte har gått snabbare. Det innebär att vi måste hitta andra kanaler för att nå dem vi missar i TV4 News.

Lennart Ekdal, som är kritisk till Nyhetsbolaget, lättar upp en smula när TV4 News kommer på tal. Han kallar initiativet för både ”framfusigt” och ”entreprenörsmässigt”.

– Som journalist är jag naturligtvis positiv. Jag vet också hur hårt mina gamla kompisar sliter med kanalen, säger han.

Lennart, eller ”Eka” som han ofta har kallats av sina kompisar på fyran, lägger dock in en brasklapp.

– Det gäller att orka ge resurser och långsiktighet, så att man kan bygga något. Det är väl lite si och så med det, säger han.

Samtidigt som det, enligt Dagens Medias källor, finns en stor intern stolthet för TV4 News, ifrågasätts själva grundidén från externt håll. Thomas Mattsson och Jan Helin nämner i första utgåvan av sin nystartade podcast terrordådet i Boston som ett slags definierande ögonblick för en ny era av livebevakning, där kvällstidningarna med sitt nyhetsdriv parat med stora tv-satsningar jobbar stenhårt för att bli det självklara valet vid ”breaking news” även via rörlig bild.

Den stora frågan är om broadcast-tv kommer att kunna stå sig mot den konkurrensen från webben.

– TV4 News koncept bygger mycket på att det ska hända något stort. Men i det senaste exemplet, bomberna i Boston, var det Expressen som lyckades bäst. TV4 News valde att lägga ut en CNN-feed, säger Mattias Carlström på Carat.

Det tog ett år innan TV4 News fick sin smartphone-app på banan. Och i dagsläget har man ingen egen nyhetssajt.

Misstron

”De huvudansvariga för misstagen vid starten av Nyhetsbolaget har nu dragit sig tillbaka, med förmodligen feta ersättningar”.

I en serie svavelosande tweets går Ulf Kristofferson, en av TV4:s mest rutinerade och profilerade reportrar, till attack mot Jan Scherman och Göran Ellung i början av april.

Det var ett misstag att starta TV4 News utan nyhetssajt.

Det var fel att sjösätta en sådan satsning parat med sparkrav.

Ulf Kristoffersson vill inte utveckla vad han egentligen menar.

– Jag har inget mer att säga än det jag twittrade. Inte just nu, i alla fall, säger Ulf Kristoffersson.

Hans anklagelser finns dock även bland andra anställda. Och den gamla ledningen, med veteranerna Göran Ellung, Jan Scherman och den administrativa chefen Annakarin Runestad, uppges ha förlorat sitt förtroende efter alla kontroverser.

De har alla lämnat sina poster i Nyhetsbolaget.

– Ledningen gjorde sig ovän med alla på bolaget genom att skära och osthyvla i organisationen. Man gjorde för många saker samtidigt. Flera av dem som genomförde Nyhetsbolaget är borta nu, säger en medarbetare.

Samtidigt finns även en hemsk tanke i bakhuvudet hos vissa medarbetare. Under de senaste åren har det blivit allt mer tydligt att Bonnier – som är pressat av dåliga affärer och hög skuldsättning – inte tillåter enskilda delar av jättekoncernen att gå med förlust. Extra tydligt har det blivit på morgontidningsdrakarna Dagens Nyheter och Sydsvenskan.

Är Nyhetsbolaget en konstruktion som har till syfte att göra sig av med högavlönade journalister genom att först flytta dem till ett eget bolag, konstatera att bolaget går med förlust för att sedan låta yxan falla?

– Många ifrågasätter varför man var tvungen att bryta ut nyhetsverksamheten till Nyhetsbolaget. De gjorde det med motiveringen att Nyhetsbolaget skulle bli ett produktionsbolag som även skulle sälja till andra aktörer. Jag kan känna en misstro till om det verkligen var sant, säger en uppgiftslämnare.

Flera uppger att Nyhetsbolaget inte kan gå med vinst, under nuvarande förutsättningar. TV4 köper materialet till ”självkostnadspris”. Andra större kunder, vilket var ett av målen med Nyhetsbolaget, saknas.

– Visst finns det klippförsäljning och samarbeten, men det är småpengar. Vi gör inga stora program till andra mediebolag eller webb-tv, säger en medarbetare.

Åsa Tillberg är, enligt uppgift, tydlig med att man inte kan ”osthyvla” bort mera kostnader i Nyhetsbolaget. Istället är det nu dags att börja ta ”tårtbitar”. Vilka tårtbitar som ska bort spekuleras det friskt om. Bonniers egen mediegranskande tidning Resumé har uppgett att man ska skrota lokal-tv, men det dementeras av flera källor som Dagens Media talat med. Det tillbaka-visas även starkt av Åsa Tillberg.

Den mest radikala teorin är att Bonnier helt enkelt biter i det sura äpplet och skrotar TV4 News. Det förefaller dock ganska osannolikt och vore en enorm prestigeförlust.

En annan utveckling som oroar är att flera profiler, som nyhetsankare och programledare, har flyttats tillbaka till TV4. Vissa har kanske inte gått över till Nyhetsbolaget alls.

– Det var tänkt att alla som var anställda på aktualitetsavdelningen skulle gå över. Sedan har de successivt blivit tillbaka-flyttade till TV4, säger en med-arbetare.

Tilde de Paula och Peter Jihde, som jobbar med ”Nyhetsmorgon”, nämns som exempel.

Även de anställda på sporten stod från start utanför Nyhetsbolaget.

Magnus Törnblom, ansvarig för företagskommunikation på TV4-gruppen, uppger att ”den stora majoriteten av all personal” som jobbar med nyheter och samhällsjournalistik är anställd av, eller jobbar på uppdrag av Nyhetsbolaget.

Han bekräftar dock att ett antal profiler och programledare istället är anställda direkt av TV4.

Vilka det är får vi inte veta.

– Hur våra anställdas och uppdragstagares avtal eller anställningsförhållanden ser ut är ju som du förstår inte något vi diskuterar i detalj om med någon annan än dem själva, skriver Magnus Törnblom i ett mejl.

Nu väntar alla på vad Åsa Tillberg ska ta sig till med Nyhetsbolaget. Folk är både rädda och på samma gång ovisst hoppfulla.

– Jag har hört både bra och dåliga saker. Hon är värd en chans hos oss. Hon har många kvaliteter som är bra, även om det finns en viss oro för att det har varit sådana konflikter på DN, säger en medarbetare.

– Hon har inget bra rykte från DN, nej. Jag tycker att man skulle kunna förvänta sig att det var mer oro, men det funkade inte som det var. Något var tvunget att hända, säger en annan.

Åsa Tillberg börjar nu bygga sitt egna lag.

Magnus Jansson, DN:s forne personalchef, blir hr- och administrativ chef. Han är känd för att ha genomdrivit hårda ned-bemanningar inom Bonnier.

– Han har ett rykte som hitman, sedan har han ett annat rykte som går ut på att han är ganska schyst. Magnus Janson är i alla fall en pragmatisk person, säger en Bonnieranställd som haft med honom att göra.

Från DN norpas även den biträdande redaktionschefen Anders Nordlund, som har jobbat tätt ihop med Åsa Tillberg. På Nyhetsbolaget blir han utvecklingschef med ansvar för kompetensutveckling.

Framtiden

I hennes mejlkorg ligger minst 70, kanske uppemot 100, mejl från Nyhetsbolagets medarbetare. Innan hon skulle tillträda frågade Åsa Tillberg sina blivande anställda om hjälp.

Mejla mig gärna, bad hon.

Vilka är problemen?

Vad funkar?

Vad skulle just DU ha gjort om du var jag?

Har du några råd till mig?

Ungefär så.

När Dagens Media försöker nå Åsa Tillberg för en intervju är hon mitt i processen att träffa dem som gett kloka synpunkter för att höra mer. Mötena pågår ”hela tiden”. Luckor i schemat finns inte på vardagar – så intervjun får ske via telefon en solig lördagsförmiddag i mitten av april.

– Min uppfattning är att det finns en stor stolthet och ett stort engagemang för verksamheten, innehållet och journalistiken. Men det finns en frustration efter det som har varit. Det har varit ett turbulent år, säger Åsa Tillberg.

Turbulensen har förutsättningar att fortsätta.

Åsa Tillberg kommer till Nyhetsbolaget med ett rykte från DN. Enligt flera som Dagens Media pratat med är det inte ett smickrande rykte. Tillberg sägs vara hård. Enligt vissa ska hon ha gjort det till en vana att skälla ut medarbetare inför andra. Många minns det öppna bråket med DN:s fackklubb, som gick hela vägen upp till tidningens styrelse. Folk fick höra att de var ”omdömeslösa, ”saknar nyhetskänsla” och i vissa fall till och med var ”till skada för tidningen”.

Andra menar att Tillberg fått göra Gunilla Herlitz grovgöra.

– Jag upplever inte mig själv som hård. Jag är ganska rak och tydlig, och jag har märkt att vissa tycker att det är hårt med rakhet, säger Åsa Tillberg själv om sin ledarstil.

Helst vill hon bli bedömd ut-ifrån vad hon åstadkommit på Bonniers anrika, men omvittnat trögrörliga, morgontidningsdrake.

– Jag tycker att man ska titta på hur DN har utvecklats publicistiskt under mina år som redaktionschef. Jag är väldigt stolt över hur vi utvecklade och moderniserade DN och nådde fler läsare.

Svaret på vad Åsa Tillbergs vision för Nyhetsbolaget är kommer lika blixtsnabbt som självklart.

– Det är enkelt. Nyhetsbolaget är ett produktionsbolag som med hög kvalitet och vinst ska producera samhällsprogram och nyheter.

Den första delen av den beskrivningen – kvaliteten – anser Åsa Tillberg redan finns på plats.

Den andra delen – det där med att gå med vinst – är i dag långt borta. Förlusten för 2012: 117 miljoner kronor inklusive strukturpengar.

– Det är också viktigt att komma ihåg att konstruktionen med Nyhetsbolaget redan nu har sparat avsevärda summor åt TV4.

Att vända den siffran till vinst blir Åsa Tillbergs främsta uppgift – ett faktum som sätter skräck i delar av personalen.

Man räds en storslakt.

Åsa Tillberg kan i dagsläget inte gå in på hur det ska gå till, då hon precis tillträtt.

– Att Nyhetsbolaget går med förlust, kostnaderna för TV4 News och andra kostnader, är sådant jag måste jobba med direkt eftersom bolaget blöder.

Kommer du att fortsätta ”osthyvla” eller börja ”ta tårtbitar”?

– Det finns en gräns för hur länge man kan osthyvla. Men det sannolika är att det blir både och.

Vilka tårtbitar kan bli aktuella?

– Det är för tidigt att säga.

Blir det personalneddragningar?

– Ingen affärsdrivande verksamhet kan utesluta förändringar i personalstyrkan. Men det finns inga sådana beslut fattade nu.

Är det ett alternativ att lägga ned TV4 News ifall den inte blir lönsam?

– På längre sikt kan vi inte bedriva någon verksamhet som är olönsam.

När är TV4 News budgeterad att gå med vinst?

– Jag kommenterar inte framtida budgetar.

Åsa Tillberg köper utan omsvep resonemanget att Nyhetsbolaget inte kan gå med vinst som det är nu, då man servar TV4-gruppen till självkostnadspris och större andra kunder saknas. Samtidigt säger hon att Nyhetsbolaget har ”stor potential som produktions-bolag” och att man kommer att kunna locka andra kunder.

Att man är just ett produktionsbolag, inte en del av TV4-gruppen, är något som medarbetarna måste förhålla sig till.

Även de som är motståndare till Nyhetsbolaget som konstruktion.

– Vi måste jobba för att etablera en kultur som produktionsbolag. Det tar tid att åstadkomma det, med tanke på att Nyhetsbolaget länge varit en del av TV4 och då vi jobbar med samma produktioner som tid-igare.

Vad är den stora skillnaden?

– Det handlar om att vi har en kund, TV4, att leverera till. Vi måste fokusera på att kunden ska bli nöjd.

Åsa Tillberg tillägger:

– Och vi ska ha fler kunder. Alla kunder måste bli nöjda.

Att den tidigare ledningen misslyckats med att skaffa fler kunder ser hon naturliga förklaringar till.

– Jag ser det inte som ett misslyckande. Bolaget har funnits så kort tid och jag tror inte riktigt att det har hunnits med, helt enkelt. Det har varit ett turbulent år och det tar både tid och stor kraft att starta en nyhetskanal.

Även om hennes ansvar som vd först och främst handlar om att byta illröda siffror mot svarta framhåller Åsa Tillberg att hon kommer att vara mycket engagerad i det publicistiska innehållet.

– I min tjänst ligger även det yttersta ansvaret för den publicistiska kvaliteten, säger hon.

Petningen

– Jag har saker på gång. Just nu njuter jag av att kunna äga min tid för en stund, säger Göran Ellung.

Åsa Tillbergs företrädare går fortfarande på lön från Nyhetsbolaget. Göran Ellung är en fri man och funderar på vad han ska göra härnäst. Men att han, med Ulf Kristoffersons ord, skulle ha ”dragit sig tillbaka” med en ”fet ersättning” är en beskrivning som han värjer sig emot.

Han blev petad.

– Det var en förändring som Bonnier genomförde som ledde till att styrelseordförande och vd byttes ut. Även en vd har uppsägningstid. Jag har ett avtal, säger Göran Ellung.

Hur ser det ut avtalet ut?

– Det kan jag inte gå in på.

Trots kontroverserna är Göran Ellung stolt över att ha varit med om att starta Nyhetsbolaget och TV4 News.

– Den ena delen av visionen var möjligheten att sälja material till andra, vilket man nu gör till många. Den andra delen var nyhetskanalen TV4 News, som ger ett bredare utbud av nyheter och samhällsjournalistik, säger han, och fortsätter: 

– Sälja till fler, sprida riskerna, det var vår vision. Den får nu andra förvalta. Den känns svår att kritisera om man har ett intresse av att se mer samhällsjournalistik och fler arbetstillfällen.

Vis av erfarenheterna från de danska kollegorna säger han sig känna igen många av de initiala problemen därifrån.

– Många medarbetare, speciellt de mer kända, gillade det inte från början. Men skulle TV4 News försvinna skulle Ulf vara en av dem som grät högst. Det är en möjlighet för Ulf och hans kollegor att göra mer samhällsjournalistik.

Om du ska vara självkritisk, gjorde ni några fel?

– Jag tror att det hade varit bra om man hade haft en app tidigare. Sedan är tittarsiffrorna lägre än förväntat. De växer, men som alltid med siffror önskar jag att det hade gått snabbare.

Hur stor tror du att nyhetskanalen kommer att bli?

– Den har alla förutsättningar att växa. Den kommer att ta samma kliv som de andra nordiska kanalerna. De kom upp i 3 procent i tittartidsandel genom att växa sakta. I Danmark var också valet en viktig trampolin.

Han poängterar också att förlusten som Nyhetsbolaget visar för sitt första år är helt enligt budget.

– Det är ingen oväntad förlust, utan en följd av beslut som innebär att TV4 minskar sin kostnad för samhällsjournalistik, säger Göran Ellung.

I TV4-huset ångar produktionen på. Trots ovissheten ska jobbet göras. TV4 News ska fyllas. Granskningar genomföras. Fackklubbsordföranden Ann Johansson ger sig, något motvilligt, på att summera stämningen.

– Det finns en viss oro,  men det är inte bara av ondo. Det har varit en väldigt turbulent tid med en otydlig organisation som har väckt en del frustration. Många medlemmar välkomnar en tydlighet, säger Ann Johansson.

De vet ännu inte vad som kommer att hända. Förutom att något definitivt kommer att hända.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.