Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Titan islägger försäljningsplaner

Publicerad: 15 November 2010, 05:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Efter år av uppköpsförhandlingar och spekulationer har Titan Televsion beslutat sig för att fortsätta vara oberoende. Samtidigt går man mot ett rekordår.


Titan Televison är i dag det enda stora tv-produktionsbolaget på den svenska marknaden som inte ägs av en större koncern.

Då Titans intäkter ökar kraftigt de senaste åren har många ryckt i Thomas Hedbergs och Anette Beijers skapelse. Köpare som pekats ut inkluderar Capman och Strix.

– Vi förde diskussioner med Strix för två år sedan men nu är vi så pass stora. Det finns också ett värde i att vara det enda oberoende bolaget, säger vd:n Thomas Hedberg.

Dessutom tar förberedelserna av en försäljning väldigt lång tid, säger han. Tid som Thomas Hedberg hellre lägger på att jobba med format.

Samtidigt finns det nackdelar med att inte ha en stor koncern i ryggen.

– Det är en hel del format som vi inte kommer åt, säger Thomas Hedberg.

En annan nackdel är att Titan inte har representation i hela Skandinavien, en region som utlandsdrakarna ofta ser som en enda marknad. Titan driver produktionsbolaget Limelight i Norge, men saknar partner i Danmark.

– Vi tittar på vad vi ska göra i Danmark nu, om det blir till att köpa bolag eller rekrytera människor, säger Thomas Hedberg.

Förra året fick Titan sin största beställning hittills med programmet "Förkväll". I år producerar bolaget även format som snackisen "Ung & Bortskämd", "Vem tror du att du är" och "Bartenderskolan".

Titans försäljning ökade från 71,5 miljoner kronor år 2006 till 112 miljoner år 2008. Efter det hårda 2009 sjönk omsättningen till 98 miljoner, men för 2010 ser det bättre ut.

– Vi landar på runt 135 miljoner kronor. Den norska delen ligger på runt 60 miljoner, säger han.

Produktionsbolagsmarknaden dras med en överetablering och prispress, vilket slår hårt mot deras lönsamhet.

– Vi är lönsamma även i år men det är tufft, vi jobbar hårt, säger Thomas Hedberg.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.