Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Tillväxt för Viaplay – men Nents rörelseresultat minskar

Publicerad: 26 oktober 2021, 06:15

Foto: Janne Næss

Både streaming- och reklamintäkterna ökar men det samägda bolaget Allente tappar kunder och intäkter.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupAnders JensenViaplayAllente

Under det tredje kvartalet ökade antalet abonnenter på Viaplay till 3 608 000, vilket motsvarar en ökning med 28 procent jämfört med samma period föregående år. 

36 000 abonnenter tillkom i Norden och 286 000 på internationella marknader. Tillväxten beror främst på lanseringen i Polen i augusti och en ökning av baltiska abonnenter. 

Intäkterna för Viaplay ökade med 15 procent på organisk basis till 1 100 miljoner kronor under tredje kvartalet. Majoriteten av koncernens intäkter – 36 procent – kommer från Viaplay. 

Nettoomsättningen för hela koncernen landade på 3 054 miljoner kronor (2 828 miljoner kronor). 

Rörelseresultatet minskade dock under det tredje kvartalet, jämfört med samma period i fjol. Från 256 miljoner kronor under det tredje kvartalet 2020 – till 114 miljoner kronor under årets tredje kvartal. Minskningen beror bland annat på ökade rörelseintäkter på grund av expansion. 

Distributionsbolaget Allente som ägs till 50 procent av Nent Group försämrade sitt resultat. 

Antalet abonnenter minskade med 21 000 under det tredje kvartalet, jämfört med samma period föregående år. Det innebär att Allente har 1 068 000 kunder. Både rörelseresultatet och nettoomsättningen minskade under perioden. Nettoomsättningen landade på 1 702 miljoner kronor (1 748 miljoner) och rörelseresultatet på 103 miljoner kronor (221). 

När det kommer till reklamintäkterna så ökade dessa med 9,8 procent till 837 miljoner kronor. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.