Rörligt
Telias rörelseresultet rasar
Publicerad: 21 juli 2022, 10:55
Telia tappar SVOD-kunder och rörelseresultatet rasar för tv- och medieenheten. Intäkterna steg 2 procent till 2,3 miljarder kronor tack vare hög reklamefterfrågan, men rörelseresultatet föll från 322 miljoner i fjol till 135 miljoner i år.
LH
Leif Holmkvist
TV4 Play ökade sin tittartid med 5 procent jämfört med andra kvartalet i fjol. De digitala reklamintäkterna ökade med hela 21 procent och räddade Telias tv från röda siffror.
Tittartidsandelen i gamla linjär-tv ökade från 35,1 till 35,6 procent i gruppen 15 – 64 år och reklamintäkterna ökade totalt med 4,2 procent.
LÄS OCKSÅ: EU stoppar telebolagens ”fri surf på sociala medier”-erbjudanden
Desto dystrare såg det ut på SVOD-marknaden, där antalet abonnenter föll från 788 000 förra halvårsskiftet till 700 000 i år, en minskning med 11,2 procent. Det är de årliga avhoppen bland sportfantasterna som i huvudsak förklarar fallet.
Bruttoresultatet för tv- och media föll från 575 miljoner kronor under Q2 i fjol till 345 miljoner i år, ett tapp på 40 procent. Telias förklaring till de fallande marginalerna är ”högre operationella kostnader samt kostnader relaterade till innehåll”.
LÄS OCKSÅ: Telia vill sälja TV4 – men friarna är få