Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Telias Q3: C Mores sportabonnemang växer med 40 procent

Publicerad: 21 oktober 2021, 06:07

Foto: Janne Näss

Telias affärsområde TV & Media, där bland annat TV4 och C More ingår, visar en positiv tillväxt under årets tredje kvartal. Intäkterna ökar med 15 procent.


Ämnen i artikeln:

TV4C MoreTelia

Omsättningen för Telias affärsområde TV & Media landar i det tredje kvartalet på närmare 1,9 miljarder kronor, vilket är en ökning på 15 procent jämfört med motsvarande kvartal 2020.

Tjänsteintäkterna ökar, vilket i rapporten förklaras med att tv-intäkterna ökar med 20,8 procent. Det beror på ett större antal abonnemang och en högre genomsnittlig intäkt per abonnemang. Enligt rapporten har SVOD-tjänsterna nu 835 000 abonnenter, vilket kan jämföras med 647 000 abonnemang i det tredje kvartalet 2020. Men antalet direkta tv-abonnemang för SVOD  ökar med 47 000 i kvartalet, vilket är drivet av en flytt av omkring 60 000 abonnemang från Finland.

Nyckeltal för affärsområdet TV & Media

Reklamintäkterna ökar med 12,4 procent. Jämförelsen görs dock mot ett svagt tredje kvartal 2020, då tillväxten var negativ. ”Dock var den goda tillväxten även driven av ett framgångsrikt arbete med att kapitalisera på en fortsatt återhämtning avseende efterfrågan för tv-reklam”, skriver Telia i rapporten.

Däremot minskar EBITDA med 23 procent till 191 (249) miljoner kronor. Telias vd och koncernchef Allison Kirkby förklarar i rapporten tappet med att investeringskostnader för Champions League sköts upp under pandemin, vilket nu har resulterat i en ”förväntad nedgång” i EBITDA.

”Inom C More OTT har vi sett en tillväxt på 40 procent i sportrelaterade abonnemang, där vårt redan starka och breda erbjudande gjordes ännu starkare under kvartalet genom lanseringen av UEFA Champions League (UCL). [...] Konsumtionen på våra digitala annonsfinansierade plattformar ökade med 58 procent och 22 procent i Sverige respektive Finland”, kommenterar Allison Kirkby i rapporten.

LÄS ÄVEN: Casten Almqvist: ”Vi behöver säkra en robust publicistisk verksamhet” 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4C MoreTelia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.