Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Telias aktie rasar på rapport: ”Rekordstora reklamintäkter”

Publicerad: 21 oktober 2022, 08:14

Allison Kirkby, vd Telia.

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Telia sänker förväntningarna på grund av det osäkra världsläget. Samtidigt vittnar vd:n Allison Kirkby om ”rekordstora reklamintäkter” för tv och media-divisionen.

Ämnen i artikeln:

TeliaNyheterStreamingTv

Joakim Wedholm

joakim.wedholm@dagensmedia.se


Telia har presenterat årets tredje kvartalsrapport och redovisar en vinst före skatt på 2 404 miljoner kronor. En ökning när den jämförs med vinsten på 1 957 miljoner kronor motsvarande period 2021.

Omsättningen uppgick till 22 456 miljoner kronor, och ökade med en dryg miljon kronor från ett år tidigare.

Bolaget sänker samtidigt förväntningarna inför framtiden på grund av det osäkra läget i ekonomin.

LÄS OCKSÅ: Telia lägger locket på om Casten Almqvists avgång 

På tv-sidan rapporterar Telia en knapp minskning av abonnenter. Från 758 000 till 728 000.  Omsättning en för tv och media-divisionen ökade marginellt till knappa 1,9 miljoner kronor.

I tredje kvartalsrapporten skriver bolaget att: ”C Mores sporterbjudande stärktes avsevärt genom ett nytt strategiskt samarbete med Warner Bros Discovery kring streamingrättigheterna för svensk toppfotboll (Allsvenskan och Superettan) samt genom inkluderandet av National Football League (NFL) för de kommande tre åren.”

I rapporten kommenterar Telias vd, Allison Kirkby, tv och media-divisionen inom telekomjätten:

”TV och Media rapporterade ytterligare ett kvartal med rekordstora reklamintäkter, en ökning med 5,9 procent.”

LÄS OCKSÅ: Telia avfärdar anmälningar om avtalsbrott: ”Är reglerat i våra avtal” 

Hon skriver samtidigt att ebitda steg 24 procent under kvartalet och att ökade reklamintäkter och lägre innehållskostnader drev fram ökningen. Hin nämner samtidigt att Telia har för avsikt att slå samman streaminginnehållet under TV4 och MTV.

”Detta för att förenkla vår organisation och erbjuda våra kunder fullständig tittarflexibilitet över en gemensam plattform, TV4 i Sverige och MTV i Finland. Som ett resultat kommer C Mores premium-innehåll i slutändan att överföras till TV4 och MTV, vilket möjliggör en mer fokuserad portfölj av nordiskt innehåll på färre plattformar i framtiden.”

Telias aktie rasade 8 procent i fredagens inledande handel på Stockholmsbörsen. 

Dagens Media har vid upprepade tillfällen sökt Allison Kirkby via Telias pressavdelning men nekats intervju.

LÄS OCKSÅ: Jan Scherman: Ny regering innebär nytt läge för Telia – en försäljning av TV4 väntar

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev