Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

”Telia pissar på oss”

Publicerad: 26 Maj 2011, 06:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

I ett brev till regeringen och riksdagen går Sveriges videodistributörers förening SVF till rasande angrepp mot Telias reklamkampanj om hyrfilm. ”Man ’pissar’ på oss, både bildligt och bokstavligt”, skriver SVF.


Reklamfilmen som föreningen reagerat mot visar en rad otrevliga situationer som en fysisk hyrfilm kan vara med om, och tipsar om det ”fräschare sättet” att hyra film – med fjärrkontrollen.

I en scen håller en man i filmomslaget medan han är på toaletten.

”Man ’pissar’ på en annan väletablerad distributionsform, både bildligt och bokstavligt”, skriver SVF:s ordförande Mats Caneman i brevet, som bland annat skickats till näringsdepartementet och riksdagens ledamöter.

Anledningen är att Telia ägs av staten till 37 procent.

Eftersom Telia är en så stor aktör, och dessutom statligt ägd, ”måste måste ett större ansvar och en proffsigare ledstjärna helt klart kunna krävas av Telia”, skriver SVF.

Föreningen varnar även för att Telias reklamkampanj inte gynnar ett utökat samarbete mellan Telia och rättighetsinnehavarna inom dvd- och Blueray-branschen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.