Telia nära att köpa upp Bonnier Broadcasting

2018-05-25 11:06  

UPPDATERAD. Telia är nära att fullfölja köp av TV4, C More och MTV3, enligt tidningen Resumé. "Ett giftermål som heter duga", konstaterar John Aleman på Dentsu Aegis.

Telia ligger i slutförhandlingar om att köpa upp Bonnier Broadcasting, det rapporterar Resumé. Enligt källor till tidningen vill Telia förvärva TV4, C More och finska MTV3.

Prislappen för verksamheten i Norden ligger enligt uppgift på 10-12 miljarder kronor. Om affären går igenom planeras den att offentliggöras före midsommar.

Enligt källor till Resumé har förhandlingarna pågått sedan förra hösten. Bonnier AB skulle genom affären få möjlighet att behålla en minoritetspost i Bonnier Broadcasting.

Bonnier är dock fåordiga kring en eventuell affär. I en kommentar till Dagens Media skriver Magnus Törnblom, presschef corporate, följande:

"Som Telia skriver sitt pressmeddelande så pågår samtal mellan Telia Company och Bonnier om ett potentiellt förvärv av Bonnier Broadcasting. Vi deltar i samtalen. Vi är positiva. Det är den enda information som vi i nuläget kan ge."

Detta innebär affären enligt mediebyråerna

John Aleman, kommersiell chef på Dentsu Aegis, menar att det hela är "en jättestor nyhet".

– Det här är en spaning som vi har siat om och vi har förstått att en sådan sammanslagning kan komma att ske. Det händer mycket nu i branschen, säger han till Dagens Media.

Vad tror du att det här innebär?

– Det här är ett sätt för Telia att kombinera innehåll och tv-distribution. Bara det i sig är ganska omvälvande. Telia är Sveriges största teleoperatör och TV4 är det största kommersiella tv-huset. Så det är klart att det är ett giftermål som heter duga.

John Aleman menar att det ur Telias synpunkt är en intressant affär, inte minst med tanke på att teleoperatören skulle kunna ta ett grepp om både distribution och innehåll.

– Telia får, om den här affären nu går igenom, en unik produktnytta och en otrolig usp. Fibernät är en motorväg som alla kan bygga, men får man då en motorväg med innehåll på vägen kan man skapa ett unikt eko-system. Det här kan göra att Telia differentierar sig från sina konkurrenter.

Däremot tror John Aleman att det kan dröja några innan affären kan ge resultat på allvar.

– Jag tror att affären på kort sikt inte kommer att innebära några stora förändringar. Först efter kanske fem år tror jag att det här kan ge stora förändringar. Vad gäller annonsaffären kommer det här på sikt ge Telia helt andra möjligheter och erbjudanden.

Ali Tajbakhsh, vd OMG, säger att liknande affärer skett på flera globala marknader tidigare och att det inte är så förvånande att den här typen av affärer mellan distributörer och innehållshavare sker.

– Det är ingen större hemlighet att lokala operatörer och broadcasters gått i liknande tankar och undersökt möjligheten för strukturaffärer även här. Att dessa affärer skulle ske har blivit allt mer tydligt, frågan har bara varit exakt när och vilka som hittar varandra, Comhem/Tele2, och MTG/TDC som föll på mållinjen, säger Ali Tajbakhsh och fortsätter:

– I Telias fall har man tidigare försökt ge sig på Premier League-rättigheter och nu med ett eventuellt Bonnier Broadcasting i portföljen så skapar det en hel del synergier både på kostnad och intäktsidan, och kanske främst på abonnemangssidan av affären. Affären möjliggör även intressanta satsningar på innehåll, där man får mer muskler, och ett spännande sporträttighetsspel framöver. För annonsörerna tror vi inte att det får några effekter de närmaste åren.

Samtidigt påpekar Ali Tajbakhsh att affären ännu inte gått igenom och mycket kan förändras och ger den avbrutna affären mellan MTG och TDC som exempel.

– Det finns en stor logik i affären men som alltid vid uppköp, handlar det om att operationellt leverera på strategin bakom uppköpet – vilket företag oftast underskattar. Så det kommer bli intressant att följa en sådan merge mellan två lokalt stora aktörer.

Dagens Media har sökt Telia för en kommentar.

Hanna Frick

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt