Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Telia: ”Discovery gör detta systematiskt”

Publicerad: 5 Juni 2017, 06:14
Uppdaterad: 5 Juni 2017, 14:20

Discovery Networks Sweden.

UPPDATERAD. Både Discovery Networks och Telia uppger att förhandlingarna om ett nytt distributionsavtal har strandat.


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksTelia

Discovery Networks och Telia ligger just nu i förhandlingar om ett nytt distributionsavtal. Det nuvarande avtalet gäller fram till 8 juni.

Som Dagens Media tidigare har berättat har Telia vid två tillfällen gått ut och varnat sina kunder för att de riskerar att bli av med Discovery Networks kanaler, däribland Kanal 5 och Kanal 9.

Istället ska Telia erbjuda kunderna bland annat HBO Nordic.

Men även Discovery Networks väljer nu att gå ut med en varning till tv-tittarna.

– Vi är ledsna över att behöva berätta att Telia igår kväll [fredag, red.anm] signalerade till Discovery att Telia inte önskar ha några ytterligare konstruktiva förhandlingar med oss. Vi känner dock att det är mycket viktigt att informera alla Telia-kunder om att det, efter Telias besked till oss, föreligger en verklig risk att Teliahushållen förlorar Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport och Discoverys samtliga övriga kanaler, säger Dan Panas, kommunikations- och presschef på Discovery Networks, i ett pressmeddelande.

Om Discovery Networks och Telia inte kan komma överens innebär det att cirka 1,5 miljoner tittare står utan Discoverys kanaler och missar då bland annat Sveriges VM-kvalmatch i fotboll mot Frankrike och VM-kvalet i handboll.

Enligt Dan Panas var Telia och Discovery Networks nära att komma överens i mitten på förra veckan.

– Vi har erbjudit Telia alla de rättigheter de har efterfrågat, och vi har sträckt oss långt för att nå fram till ett avtal. Men på fredagkvällen informerade Telia oss plötsligt om att de bestämt sig för att göra andra affärer och insisterar nu på att betala mindre för vårt innehåll än vad de gör idag, säger Dan Panas till Dagens Media.

– Telia säger också till oss att den lösning med ersättningskanaler som de erbjuder kunderna är permanent och inte tillfällig.

Hur mycket mindre vill Telia betala?

– Det får jag inte berätta, det faller under förhandlingssekretessen.

Telia har under de senaste fyra åren höjt priserna för sina tv-kunder med cirka 1000 kronor per år.

– Vi kommer att fortsätta verka för en lösning och vi vill ha ett bra avtal med Telia – vi vet att många vill se vår sport och våra underhållningsprogram.

Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär, säger att lösningen med HBO Nordics och andra ersättningskanaler gäller tillsvidare.

– Vi ersätter med HBO och andra kanaler tillsvidare, men vår ambition är att lösa detta och fortsätta sända Discoverys kanaler. Men under så lång tid som behövs är bland annat HBO det alternativ vi har som ersättning.

Hur långt ifrån varandra står ni?

– Vi står långt ifrån varandra och har förhandlat om det här väldigt länge. Det är de som har tryckt fram den här deadlinen. Andra teleoperatörer har varit i den här situationen tidigare, vår bild är att Discovery gör detta systematiskt.

Jonas Hasselberg säger att Telias deadine för att kommunicera ut förändringarna till sina kunder löpt ut den 31 maj, en veckan innan de officiella avtalen löper ut. Det är anledningen till att man först varnat och sedan konstaterat för sina kunder att de kommer bli utan bland annat Kanal 5.

Samtidigt säger Jonas Hasselberg att "dörren står öppen" – kommer man överens så kommer Telia fortsätta distribuera kanalerna – men sannolikheten är inte så stor att man innan avtalet löper ut kommer vara överens.

Hur hantera ni upprörda kunder?

– Precis som vi har gjort, genom att kommunicera tidigt till våra kunder och hitta ersättningserbjudanden även om jag har full repekt för att de kanske inte möter upp till samma behov. Vi är aktiva på Facebook och bemöter kommentarer och bemannar våra telefonlinjer så mycket vi kan.

Så sent som förra vintern hade  Discovery en konflikt med Telenor som resulterade i att Telenors 800 000 svenska tv-kunder stod utan Discovery Networks kanaler under tio dagar. Anledningen var att de båda parterna inte kunde enas kring ett nytt avtal. Telenor tog strid med Discovery för att de inte ville att deras kunder skulle "drabbas av stora prishöjningar".

Konflikten resulterade bland annat i ett halverat tittande i huvudmålgruppen för Kanal 5. Telenor valde även att dra in all annonsering i Discoverys kanaler under konflikten.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksTelia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev