Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Telenors nya drag – annonsbojkott mot Discovery

Publicerad: 3 Februari 2016, 09:01
Uppdaterad: 3 Februari 2016, 12:56

UPPDATERAD. Telekomjätten trappar upp tv-kriget – slår mot Discoverys annonsaffär. Nu stoppar Telenor sin reklam i tv-husets svenska kanaler, kan Dagens Media berätta.


Konflikten mellan Telenor och Discovery är nu inne på sin tredje dag med nedsläckta kanaler.

Telekomjätten Telenor trappade i går upp kriget – genom att stoppa all sin reklam i Discoverys norska kanaler.

Trots att annonsstoppet sker mitt under brinnande konflikt förnekar Telenor att draget skulle ha ett samband med avtalsbråket.

– Vi gör inte detta för att använda det som ett påtryckningsmedel, sade Telenors kommunikationsdirektör Kenneth Tjøndal Pettersen i NRK-programmet "Nyhetsmorgen", rapporterar Kampanje.com.

Telenors officiella förklaring till annonsstoppet är att räckvidden för Discoverykanalerna har försämrats kraftigt till följd av nedsläckningen, som i sin tur beror på avtalskonflikten. I Norge kontrollerar Telenor distributionen av tv till hälften av hushållen. I Sverige är andelen lägre, knappt 2 av 10 hushåll.

Dagens Media kan nu berätta att även Discoverys kanaler i Sverige, där Kanal 5 är flaggskeppet inom reklamfinansierad fri-tv, drabbas.

– Det gäller även Sverige, bekräftar Telenors presschef Aron Samuelsson för Dagen Media.

I skrivande stund gäller att Bredbandsbolaget har stoppat sin annonsering. Samtliga Telenorbolag har stoppat alla nya bokningar från och med 1 mars.

– Det blir konstigt för oss att synas i deras kanaler när vi har en pågående konflikt. Det skulle vara onaturligt för oss att fortsätta som att ingenting hade hänt, säger Aron Samuelsson.

Som Dagens Media i går kunde berätta halverades Kanal 5:s tittartidsandel i huvudmålgruppen 15-44 år (den målgrupp som kanalen säljer till sina annonsörer) under måndagen.

Discovery Networks presschef Dan Panas fick information om att annonsbojkotten även gäller de svenska kanalerna via Dagens Media.

– Telenor är en statligt ägd telekomjätte, som kontrollerar distributionen till halva den norkska befolkningnen och till över två miljoner svenska individer, säger han och fortsätter:

– I Norge där de också genomfört annonsbojkotten motiverade man det med att räckvidden för kanalerna hade gått ned, men sade att det inte berodde på att Telenor hade släckt ned de samma kanaler som de bojkottade. Man låtsades inte om det.

Från svenska Telenor hörs nu motiveringen att det vore "onaturligt att fortsätta" köpa reklam i Discovery Networks kanaler givet den konflikt som nu rasar.

– Jag noterar att motiven som anges i Sverige är annorlunda och att Telenor i Sverige väljer att hålla en lite lägre profil med sitt maktspråk, säger Dan Panas.

Telenor är en av Sveriges största annonsörer. Presschefen Aron Samuelsson tonar dock ned betydelsen av annonsbojkotten som ett sätt att sätta press på Discovery Networks i konflikten.

– Jag tror inte att de blir så pressade av detta, de hittar nog andra som vill annonsera, säger han.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev