Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Telenor och TV4 överens om nytt avtal

Publicerad: 21 Mars 2018, 06:51
Uppdaterad: 21 Mars 2018, 09:14

Nytt avtal är slutet mellan TV4 och Telenor men Telenor riktar skarp kritik mot TV4:s förhandlingstaktik. Foto: Janne Naess

UPPDATERAD. Telenor och TV4 överens, det blev ingen nedsläckning av kanalerna. Samtidigt fortsätter de båda parterna att pika varandra.


Ämnen i artikeln:

TV4Telenor

Vid sjutiden under tisdagskvällen kom TV4 och Telenor överens om ett nytt avtal. Det innebär att Telenorägda Canal Digitals och Bredbandsbolaget 850 000 satellit-, ip-tv-, och kabel-hushåll fortsättningsvis kommer kunna ta del av Bonnier Broadcastings tv-kanaler.

– Jag är glad över att Telenor kom tillbaka till förhandlingsbordet och att vi till slut lyckades nå en överenskommelse som speglar TV4-Gruppens ökade värde. Framför allt är jag glad för våra tittares skull, och att vi kunde undvika att de drabbades, liksom våra annonsörer. Det här innebär ett fortsatt viktigt samarbete med Telenor, att Canal Digitals och Bredbandsbolagets kunder även fortsättningsvis kan se TV4:s kanaler och program, säger TV4:s operativa chef Mathias Berg, i ett pressmeddelande.

Det var under tisdagen som TV4 i ett pressmeddelande gick ut och meddelade att 850 000 hushåll riskerade att bli utan TV4:s kanaler efter natten till onsdagen. Från TV4:s håll har man uppgett att Telenor erbjuder en allt för låg ersättning för det innehåll som TV4 erbjuder och lägger ned stora summor på.

– Det har som alla vet varit sådana här konflikter tidigare mellan andra aktörer och i grunden handlar det om samma sak: att tv-marknaden har förändrats. Vi som innehållsskapare måste få rimligt betalt för vårt innehåll, sade Magnus Törnblom, presschef för företagsfrågor vid TV4 till Dagens Media under gårdagen.

Sedan TV4 varnade för en nedsläckning har det rått oklarheter kring vilka det egentligen är som har lämnat förhandlindsbordet. TV4 hävdar att Telenor var den som var ovillig till att förhandla, medan Telenor menar att det var TV4 som lämnade förhandlingsbordet.

Magnus Törnblom, vem var det egentligen som lämnade förhandlingsbordet, det råder delade meningar om det?

– Ja, det är ganska så märkligt att man kan ha så olika uppfattningar om det. Du får fråga Telenor om det. Vi valde att förlänga avtalet med en vecka förra veckan och har sedan dess varit tydliga med att vår dörr står öppen. Men vi kan inte acceptera några prissänkningar utan vi vill höja ersättningen i och med att värdet på våra kanaler och våra andelar har ökat, det vill vi ha rimligt betalt för. När Canal Digital har höjt sina priser för sina kunder har vi suttit kvar i samma avtal. Vi har varit tydliga med att om vi inte kommer överens har vi skyldighet att informera tittarna och annonsörerna om att det finns en risk att kanalerna släcks. Vi har gjort det vi sagt att vi skulle göra och ingen kan vara gladare än vi att vi till slut kom överens.

Telenor passar i sitt pressmeddelande på att kritisera er för att ni gick ut med detta offentligt, vad tänker du kring det?

– För oss är det en självklarhet att vi vill informera våra tittare och annonsörer att de kan tappa kanalerna eller gå miste om bokat annonsutrymme. Gör Telenor en annan värdering om hur de vill informera sina kunder får det stå för dem.

Telenor riktar skarp kritik mot TV4

Även Telenor, precis som TV4, tackar för att den andra aktören kommit tillbaka till förhandlingbordet i det pressmeddelande som gick ut vid sjutiden, igår tisdag.

Samtidigt passar Telenor att rikta en känga till hur TV4 hanterat situationen, när Dagens Media ringer upp Aron Samuelsson, kommunikationschef för Telenor.

– Å ena sidan är vi glada att vi har en ny överenskommelse som inte innebär en försämring för våra kunder, å andra sidan är vi inte nöjda med hur den här förhandlingen har skett i media. Det är vanligt att förhandlingar sker in i det sista och vi hade förhållandesvis mycket tid kvar, flera timmar. Ändå väljer Bonnier, som del i sin förhandlingstaktik, att sköta det här i media och hota om nedsläckning. Vår inställning har varit att aktivt söka en lösning, att förhandla med Bonnier under övertygelsen att vi kommer hitta en lösning. Det är bara amerikanska bolag som vi sett släcka ned kanalerna.

Vi såg ju som sent som i höstas att just det skedde mellan Discovery och Com Hem?

– Ja, och jag ser stor skillnad på när det är ägare på andra sidan Atlanten som inte bryr sig om tv-tittarna. När det istället är Bonnier som vi pratar om, som är en stor samhällsaktör här, då är jag förvånad över att de ger sken av samma taktik.

Varför då, vad är skillnaden?

– I slutändan är det tittarna som kommer i kläm, det är inte vi som bolag som drabbas. Då är det olyckligt att man använder kunderna som spelpjäser i förhandlingarna trots att man vet att den här typen av förhandlingar löser sig.

Är maktbalansen mellan er som distributör och Bonnier som leverantör av innehåll rimlig?

– TV4 och Bonnier vill tvinga oss till en teknisk lösning som är dyrare för kunderna, det handlar exempelvis om man behöver en box eller inte. Kostnadsfrågan har många aspekter men vi har erbjudit ett bättre pris i förhållande till vad vi får.

TV4 har hävdat att 75 procent av det tv-kunderna betalar går till operatörerna, medan tv-kanalerna får dela på 25 procent. Är det rimligt?

– Det exemplet är gravt missvisande eftersom våra utgifter består av betydligt mer än det vi betalar till rättighetshavarna. Det beror bland annat på kraven från Bonnier som gör det dyrare för oss att distribuera, det är sådant som vi ifrågasätter.

Det råder också delade meningar om vem det var som lämnade förhandlingsbordet, TV4 menar att de varit tydliga med att de inte kan acceptera sänkta ersättningar men att dörren stått öppen för vidare förhandlingar?

– När de gick ut ur förhandlingarna ville de inte fortsätta prata med oss. Hela situationen gör att vi båda framstår i dålig dager. Det uppfattas som pajkastning mellan parterna.

Kan du ha någon förståelse för att de gör på det här sättet?

–Vi vill ju båda få igenom det vi vill ha. Nu har vi landat i ett avtal som ungefär såg ut som det tidigare, då kan det tyckas väldigt onödigt att gå ut med det i media. Jag har rätt svårt att förstå det, jag hoppas att de inte fortsätter använda sig av den här taktiken.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4Telenor

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.