Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Telenor-kunder riskerar att tappa TV4:s kanaler

Publicerad: 20 Mars 2018, 13:07
Uppdaterad: 20 Mars 2018, 15:05

UPPDATERAD. Runt 850 000 hushåll som har Canal Digital och Bredbandsbolaget riskerar att bli utan TV4:s kanaler i natt. "Vi som innehållsskapare måste få rimligt betalt för vårt innehåll", säger Magnus Törnblom till Dagens Media.


I natt riskerar närmare 850 000 svenska hushåll som är kunder hos Telenorägda Canal Digital och Bredbandsbolaget att bli av med alla TV4:s kanaler, både via satellit, ip-tv och kabel-tv, det meddelar TV4 i ett pressmeddelande.

Det blir konsekvenserna om TV4 och Telenor inte kommer överens om ett nytt avtal.

– Vi hoppas in i det sista på att nå en överenskommelse, även om tiden börjar rinna ut. Med tanke på den korta tid som återstår vill vi informera de Canal Digital- och Bredbandsbolag-kunder som riskerar att drabbas om hur de även efter en eventuell släckning kan fortsätta att se sina favoritprogram och våra tv-kanaler – utan kostnad och med så lite besvär som möjligt, säger TV4:s operativa chef Mathias Berg, i ett pressmeddelande.

Bakgrunden till att man inte kommit fram till ett nytt avtal beror på tv-marknadens förändrade spelplan.

LÄS MER: Bäddat för nya strider om tv-distributionen

"Att parterna ännu inte lyckats enas om ett nytt avtal har sin bakgrund i de förändrade positionerna på tv-marknaden, där kvalitetsinnehåll ökat i värde samtidigt som allt fler upptäckt fördelarna med tv-kanalernas egna play- och streamingtjänster. Den utvecklingen hotar tv-operatörernas traditionella affärsmodell, med stora kanalpaket, lång bindningstid, och där omkring 75 procent av det tv-kunderna betalar går till operatörerna, medan tv-kanalerna får dela på resterande 25 procent. Samtidigt som det är tv-kanalerna som bekostar allt från nyhetssändningar och sport till underhållning och drama. I det här fallet vill Telenor sänka ersättningen, trots att TV4 under de fyra år som det nu gällande avtalet omfattar har ökat sina andelar av det totala tittandet".

Dagens Media har sökt Mathias Berg för vidare kommentarer som i sin tur hänvisar till Magnus Törnblom, presschef för företagsfrågor på Bonnier Broadcasting och TV4.

Vad är det som gör att ni inte lyckas komma fram till ett nytt avtal?

– Det är en bra fråga och det är oerhört olyckligt och tråkigt om det landar i att tittarna drabbas. Det här är första gången som det sker för oss på över 27 år. Men det har som alla vet varit sådana här konflikter tidigare mellan andra aktörer och i grunden handlar det om samma sak: att tv-marknaden har förändrats. Vi som innehållsskapare måste få rimligt betalt för vårt innehåll, säger Magnus Törnblom till Dagens Media och fortsätter:

– Vi är i ett läge där kvalitativt innehåll är viktigare än någonsin, där allt fler upptäcker fördelarna med streamingtjänster och playtjänster. Sedan vi ingick det förra avtalet med Telenor för runt fyra år sedan har TV4:s position förstärkts och vi har ökat vår tittarandel, medan de flesta tv-paket har blivit dyrare för tv-kunderna. Men det återspeglas inte i vår affär. Vi producerar allt innehåll, tar risker och satsar på dyrare innehåll, då år det rimligt att vi får en annan fördelning av intäkterna, men det här vill vår motpart inte gå med på. Men jag hoppas att vi ska komma överens men vi kände oss tvungna att informera våra tittare och annonsörer om att det finns en risk att de kan drabbas.

Att gå ut med detta i ett pressmeddelande, hur mycket av en strategi är det här från er sida för att sätta press på Telenor?

– Det är ingen strategi överhuvudtaget utan det är ett sätt för oss att låta tittarna veta hur det ligger och förbereda annonsörer på att det kan få effekt på dem.

Hur många procent vill ni få upp ersättning på?

– Jag vill inte gå in på exakt på vad vi förhandlar om men det är på bordet att Telenor vill sänka ersättningen, då kan vi inte finansiera våra ökade satsningar på innehåll. För varje hundralapp som kunden betalar för kanalpaket går 75 procent till operatören och 25 procent går till tv-kanalerna, det är en skev fördelning. Det säger sig självt att vi inte kan finansiera våra satsningar om det ser ut så.

Hur tillmötesgående upplever du att Telenor har varit?

– Jag skulle gissa på att alla vil komma fram till ett avtal, det finns ingen vinnare på en sådan här konflikt. Jag tror och hoppas att de vill komma i land med det här avtalet.

Hur ska ni eventuellt ersätta annonsörerna?

– Vi får försöka hitta olika lösningar. Vi kommer hantera det tillsammans med mediebyråer och kunderna var och en för sig. Vi gör vårt yttersta för att annonsörerna ska få de kampanjer de har bokat.

TV4 meddelar samtidigt att tittarna kommer kunna följa TV4:s program så som "Robinson", "Stjärnornas stjärna" och "Let's dance" på TV4 Play, samtidigt som de sänds linjärt. Och parallellt sänds TV4, Sjuan, TV12 och alla övriga TV4-kanaler (TV4 Fakta, TV4 Guld och TV4 Film) i sin helhet via C More-appen eller cmore.se.

Så sent som förra hösten låg Discovery Networks och Com Hem i en liknande avtalskonflikten där Discovery, precis som i TV4:s fall krävde högre ersättning för sitt innehåll.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.