Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 17 december 2019, 12:26
Anders Nilsson, vd på Tele2.
Foto: Tele2
Tele2:s vd Anders Nilsson skriver ett öppet brev till Ibrahim Baylan, Amanda Lind och Anders Ygeman med anledning av avtalskonflikten med TV4.
”Frågan om vem som får se TV4 framöver är principiell och kommer prägla svensk mediepolitik under lång tid. Regeringen kan inte fortsätta ducka frågan: En Näringsminister bör stå upp för öppen konkurrens, en Kultur- och demokratiminister bör värna om mediemångfald och en Energi- och digitaliseringsminister bör främja digitalisering av tv och bredband”, skriver Anders Nilsson.
Han riktar i det öppna brevet flera frågor till de tre ministrarna, bland annat: ”Är det verkligen regeringens uppfattning att staten ska tjäna pengar på att tillgänglighet, valfrihet och konkurrens minskar på tv-marknaden?”, ”Kan regeringen verkligen titta på när Telia nu börjar underminera balansen på mediemarknaden genom att decimera TV4 till en förmån för Telia-kunder och ett verktyg i mobil och bredbandsaffären?” och ”Vilken mediemarknad ska vi ha i Sverige – en med valfrihet, mediemångfald och hård konkurrens där allt innehåll är tillgängligt för alla tittare, oavsett tv- och bredbandsleverantör?”.
Anders Nilsson avslutar med att be ministrarna att agera: ”TV4:s tillgänglighet kommer prägla svensk mediepolitik, mediemångfalden och möjligheten till digitalisering av tv och bredband under lång tid framöver. Det är hög tid för regeringens ansvariga ministrar att bekänna färg i denna avgörande principfråga”.
LÄS ÄVEN:
Jan Scherman: Regeringens enda utväg är att sätta delningen av Telia på ”fast track”
C More släckt för Com Hem-kunderna
Jan Scherman: ”Ett skräckscenario växer fram – ska Ibrahim Baylan sitta passiv?
Konflikten med Com Hem – så mycket förlorar TV4 i reklamintäkter
”Kommer dröja innan Com Hem sänder TV4 igen”
Tittarras i TV4 efter nedsläckningen
Fortsatt svart i rutan – Com Hem bjuder in TV4 till nytt möte
Tele2 ratar TV4:s ”julklapp”
Experterna om TV4-haveriet: ”Djupt olyckligt för annonsörerna”
Avtalskonflikten mellan Com Hem och TV4 trappas upp